Skip to main content

SEO-tekst schrijven? Een 7-stappenplan en een valkuil om te vermijden

By 5 juni 2022juni 28th, 2022SEO-schrijven
seo-teksten-schrijven-hoofd

Sommige dingen veranderen nooit. Als je wil dat jouw website goed vindbaar is in Google, moet je zogenoemde SEO-teksten schrijven. Dat zijn teksten die hoog in de zoekresultaten verschijnen. En dan vooral als mensen zoeken op specifieke woorden waarop jij wil worden gevonden

Als mensen in Google bijvoorbeeld zoeken op ‘motivatiebrief schrijven’, staat mijn artikel over motivatiebrieven bijvoorbeeld in de top 3. Het artikel is namelijk geoptimaliseerd voor die twee woorden.

Hoe schrijf je nou zo’n SEO-tekst? En hoe zorg je ervoor dat jij met jouw onderwerp ook hoog in de zoekresultaten komt? Dat leg ik je uit in dit artikel. Maar eerst wil ik één misverstand uit de wereld helpen. 

Een SEO-tekst schrijven is niet langer saai en a-creatief. De tijd dat je eindeloos dezelfde zoekwoorden kon herhalen in je tekst om goed te scoren in Google, is voorbij. De zoekmachine heeft een nieuw kunstje geleerd. En dat is goed nieuws voor mensen die schrijven leuk vinden.  

(lees ook het antwoord op de vraag: wat is seo eigenlijk?)

SEO-tekst schrijven? Google is geen kleuter meer

Tot een paar jaar geleden was je zoekwoord herhalen nog dé manier om tegen Google te zeggen: zet mij hoog in de zoekresultaten voor deze woorden! Sommige specialisten vergeleken de zoekmachine ook wel met een 3-jarige kleuter, die je alleen begreep als je iets eindeloos herhaalde.  

Wilde je scoren in Google met een artikel over ‘roze badslippers’, dan noemde je die twee woorden in bijna elke alinea. Als je duidelijk wilde maken dat jij de belangrijkste tekst had geschreven over de vraag ‘hoeveel woorden heeft een boek?’, dan stopte je die zin vijf of zes keer in een artikel. En ja, ik heb me daar zeker schuldig aan gemaakt.

Maar Google is geen kleuter meer. Het algoritme van de zoekmachine is in de afgelopen jaren volwassener geworden en kijkt nu met een andere bril naar jouw teksten. Waar dat aan ligt? 

Simpel: de zoekmachine weet inmiddels uitstekend wat synoniemen zijn. Kortom: Google begrijpt inmiddels dat het woord ‘afwasmachine’ hetzelfde betekent als ‘vaatwasser’ en dat ‘woning’ een ander woord is voor ‘huis’ .De zoekmachine leest teksten steeds meer als een mens. 

Dat is goed nieuws, want je kunt daardoor beter scoren met prettig leesbare teksten. Elke tekstschrijver weet dat geen lezer het leuk vindt om in een artikel over nieuwe televisie 25 keer het woord ‘televisie‘ te lezen. Een artikel leest lekkerder als je regelmatig synoniemen gebruikt. Soms heb je het over een ‘televisie’, maar soms ook over een ‘tv‘, ‘scherm‘, ‘beeldbuis‘, of ‘toestel‘.

SEO-tools lopen achter

Het probleem is alleen dat nog niet alle SEO-experts en SEO-tools dit in de smiezen hebben. Je krijgt als beginnend schrijver van SEO-teksten nog te vaak het advies om je zoekwoord vaak te herhalen. In sommige plugins krijg je bijvoorbeeld een rood bolletje te zien als je tekst niet vaak genoeg die ene zoekterm bevat. 

Trek je daar vooral niet te veel van aan. Of zoals SEO-expert Alain Sardon schrijft in zijn fantastische boek SEO voor tekstschrijvers:  

Hoewel het voor tekstschrijvers goed is om enige houvast te hebben, moeten we ons bij dit soort adviezen altijd realiseren dat de algoritmen van Google veel en veel geavanceerder zijn dan deze tools ons voorspiegelen. 

Sterker nog: volgens Sardon kan Google niet alleen synoniemen herkennen. De zoekmachine kan ook uit de context bepalen wat het onderwerp van je tekst is. Dus zonder dat je een bepaald woord expliciet noemt. 

‘Dat Parijs en Frankrijk iets met elkaar te maken hebben (…) of ‘John Lennon’ en ‘Beatles’ is voor het rankalgoritme van Google tegenwoordig volstrekt helder.  

(Lees ook mijn selectie van de 5 beste SEO-boeken)

Wat betekent dit voor SEO-schrijven?

Wordt het schrijven van een SEO-tekst daardoor makkelijker? Ja en nee. Aan de ene kant hoeft niet meer eindeloos te pielen met zoekwoorden. 

Aan de andere kant moeten je beter kunnen schrijven dan vroeger. Je teksten moeten inhoudelijk én aantrekkelijk zijn, zodat bezoekers uit Google in jouw tekst alles vinden wat ze zoeken. 

En natuurlijk moet je bij het schrijven nog steeds een beetje rekening houden met het algoritme van de grootste zoekmachine op aarde. Je krijgt in deze handleiding een methode in 5 stappen die ik zelf gebruik om met de teksten op deze website via Google ruim 60.000 bezoekers per maand te trekken. 

Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om die mensen en niet om de zoekmachine. Als journalist vind ik de aantrekkelijkheid van een tekst net zo belangrijk als de vindbaarheid. Daarom link ik in dit artikel ook naar de belangrijkste schrijftips op deze website. Want ik ben journalist, schrijven is mijn specialiteit. 

 (Wil je snel meer leren over SEO onder mijn begeleiding? Bekijk dan mijn cursus Creatief schrijven voor meer bezoekers uit Google.)

1 – Graaf in het brein van miljoenen mensen (doe zoekwoorden-onderzoek)

Als je een succesvolle SEO-tekst wil schrijven schrijven, is een goed onderwerp of zelfs een leuke invalshoek voor een artikel niet genoeg. Je moet weten wat jouw lezers zich over het onderwerp afvragen. Waar zijn ze nieuwsgierig naar, en hoe verwoorden ze dat? Oftewel: wat typen ze precies in het zoekveld van Google?

De makkelijkste manier om daar inzicht in te krijgen? Voer een een simpele zoekopdracht uit naar jouw favoriete onderwerp in Google. Dan krijg je eerst een overzicht van zoekresultaten. Maar onderaan de pagina verschijnt dan ook een blogje met ‘gerelateerde zoekopdrachten’. 

 Als ik bijvoorbeeld zoek op de term ‘schrijven’, krijg ik dit resultaat van zoektermen die aan schrijven zijn gerelateerd.

Ik weet dan meteen dat er ook veel mensen zoeken op ‘creatief schrijven’, een onderwerp dat voor een website als Schrijfvis interessant kan zijn. 

Gebruik een keyword-tool

Maar als je heel doelgericht te werk wil gaan, kun je ook een zogenoemde keyword-tool gebruiken. Dat zijn websites waarop je een zoekwoord kunt intypen. Vervolgens verschijnen dan allemaal gerelateerde zoektermen waarop mensen zoeken in Google. Je kunt ook meteen zien hoeveel mensen er zoeken op een specifieke term. 

Een voorbeeld de Zoekwoordplanner van Google (je moet je dan wel eerst registreren, deze zoekmachine is eigenlijk bedoeld voor adverteerders). Maar je kunt ook de gratis tool Ubersuggest gebruiken.

Als je in zo’n zoekwoordentool het woord ‘schrijven’ intypt, krijg je veel betere suggesties dan na een gewone zoekopdracht. Je kunt zelfs alle zoektermen opvragen met het woord ‘schrijven’ waarop het meeste wordt gezocht. Dat doe ik hier in de Google zoekplanner.

En dan krijg je dit lijstje met suggesties als ‘inleiding schrijven’, ‘boek schrijven’ en ‘motivatiebrief schrijven’.

Zo graaf je eigenlijk in het brein van miljoenen Nederlanders die dagelijks op Google speuren naar dit onderwerp. Over veel onderwerpen uit dit lijstje heb ik artikelen geschreven. Deze bijvoorbeeld over hoe je een goede inleiding schrijft, en deze over mijn ervaringen als de schrijver van een boek. Ik met deze twee artikelen nu ruim honderd bezoekers per dag.    

2 – Kies je zoekterm en tegenstanders slim (doe concurrentie-onderzoek)  

Als jij nu een website over schrijven zou beginnen, zou ik je niet aanraden om meteen een SEO-tekst te schrijven over het onderwerp ‘motivatiebrieven’. Waarom niet? De concurrentie op dat zoekwoord is behoorlijk groot. 

Google rangschikt websites op autoriteit. Bovenaan de zoekresultaten staan bijna altijd websites die al langer in de lucht zijn en veel over een bepaald onderwerp hebben gepubliceerd. 

Behalve bij zoektermen die minder vaak woorden ingevoerd. Dat zijn vaak lange combinaties van woorden, zogenoemde long-tail-zoektermen. Een voorbeeld van zo’n longtail-zoekterm is: ‘hoeveel woorden heeft een boek?’, of nog specifieker: hoeveel woorden heeft een kinderboek’

Als je net met een website begint, kun je met een artikel over zo’n hele specifieke vraag of zoekopdracht vaak al aardig wat bezoekers trekken. 

Kijk bij het kiezen van een zoekwoord ook altijd naar wie je concurrenten zijn. Typ de zoekterm in Google en kijk wie er bovenaan staan. Als de top 3 bestaat uit grote websites die al jaren bestaan, maak je waarschijnlijk weinig kans om hoog te scoren met een nieuwe website.

Toen ik net begon met Schrijfvis schreef ik bijvoorbeeld een artikel over de vraag: hoeveel woorden heeft een boek?. Daar zoeken meer dan 100 mensen per maand op, en er waren destijds nog weinig goede SEO-teksten geschreven over dit specifieke onderwerp. Als je deze zoekterm intypt, staat deze website nog steeds in de top 3.  Maar ik heb er nu een paar fikse concurrenten bij, zoals de website Schrijven Online.

Een SEO-tekst schrijven = geduld hebben

Toch liggen er ook vandaag de dag nog veel kansen als je slimme longtail-zoekwoorden kiest.

Op mijn persoonlijke website (dennisrijnvis.nl) schreef ik enkele stukken over dolfijnen. Laatst stuitte ik in mijn zoekwoordentool op de zoekterm: wat eten dolfijnen? 

Er bleek meer dan 300 keer per maand op te worden gezocht, maar er was nog nauwelijks iets over geschreven. De website die op nummer 2 stond, gaf summiere informatie en het design leek uit de jaren negentig te komen. Kortom: ik had het gevoel dat ik een betere tekst kon schrijven. Ik heb daarom een artikel gemaakt over de vraag: wat eten dolfijnen?  

En dit artikel stijgt nu – twee weken later – al flink in de zoekresultaten. Maar let op: het duurt maanden voordat een artikel echt goed is geïndexeerd door Google. Bij nieuwe websites kan het zelfs nog langer duren. Als je SEO-teksten gaat schrijven, moet je dus ook geduld hebben. 

3 – Leer van de concurrentie en schrijf voor je lezer

Een SEO-tekst schrijf je uiteindelijk niet voor Google, maar voor de bezoekers die net een vraag of zoekwoord hebben ingetypt in de zoekmachine. 

Als die mensen in jouw tekst precies vinden wat ze zoeken, pluk je daar de vruchten van. Ze keren dan niet meer terug naar Google met dezelfde zoekopdracht. De zoekmachine zal jouw tekst daardoor steeds hoger in de zoekresultaten plaatsen. 

Maar hoe zorg je ervoor dat je jouw tekst aansluit bij de vraag van je lezer. Voor een deel kun je leren van de concurrentie. Klik op het artikel dat nu op nummer 1 staat bij de zoekterm waarop jij wil scoren. Hoe is deze tekst opgebouwd? Welke onderwerpen behandelt de auteur? Zorg ervoor dat jij deze informatie ook behandelt in jouw SEO-tekst. 

Maar schrijf vooral aantrekkelijker. Bekijk je tekst door de ogen van je lezers. Laat ze niet wachten en wees concreet. Stel je schrijft een tekst over de vraag: ‘hoeveel woorden heeft een boek?’ Geef het antwoord dan niet pas na drie alinea’s, maar val met de deur in huis. Wees niet abstract, maar geef voorbeelden. En gebruik geen wollige taal, maar schrijf actief. Kortom: zorg ervoor dat de lezers zo snel mogelijk krijgen waar ze naar op zoek zijn in een tekst die lekker leest en tot de verbeelding spreekt en ook spanning bevat. Schrijf een SEO-tekst zoals Shakespeare dat zou doen.

4 – Overtref de concurrentie met unieke inzichten

Waarom zou Google jouw SEO-tekst hoger moeten rangschikken dan de tekst die nu op nummer 1 staat? Wat kun jij toevoegen aan de informatie die je op andere websites leest? Beantwoord die vraag voor jezelf voordat je de SEO-tekst gaat schrijven.

Misschien ken je bijvoorbeeld een goede anekdote over de zoekterm, of een feitje dat je nog nergens anders hebt gelezen (ik noem dat ook wel een stroopwafel voor in je tekst). Schiet je niets te binnen? Doe research en zorg voor unieke content. Speur op Wikipedia naar extra informatie die nergens anders aan bod komt. Of nog beter: interview een deskundige. 

Een voorbeeld. Ik ben een natuurliefhebber. En als ik op Google zoek naar hoeveel bomen of boomsoorten Nederland telt, dan komt vaak dit interview met bomenexpert Johan van Galen naar boven. Waarom? Omdat hij unieke informatie deelt. Zo vertelt hij dat er in Nederland maar 35 inheemse boomsoorten zijn. En dat er in Nederland tussen de 160 en 170 miljoen bomen staan. Op de meeste andere websites over bomen vind je die unieke informatie gek genoeg niet. 

Zelf probeer ik ook zo te werk te gaan als ik een SEO-tekst schrijf. Bijvoorbeeld toen ik een blog schreef over de vraag: wat eten dolfijnen? Toen ik naar de concurrentie keek, las ik veel artikelen waarin de schrijvers alleen maar algemene informatie gaven zoals: ‘een dolfijn eet per dag 8 kilo vis.’ Maar je wil dan natuurlijk weten: wat voor vis?

Daarom speurde ik op Engelstalige websites en in wetenschappelijke artikelen naar voorbeelden van vissen die dolfijnen eten. Wat blijkt? De dieren eten kabeljauw, haring en makreel, maar gek genoeg ook octopussen.

Kortom: ga in jouw SEO-test net een stapje verder dan de concurrentie. Graaf diep in het onderwerp, spreek met verschillende mensen, ga naar de bibliotheek en sla er oude of nieuwe boeken op na. Dan zal Google je belonen. 

5 – Schrijf een tekst waar mensen uit zichzelf naar linken 

Als je goed wil scoren met een SEO-tekst, heb je ook links nodig van andere websites. Hoe meer mensen linken naar jouw artikel, hoe hoger dat artikel in de zoekresultaten komt. Veel SEO-schrijvers doen daarom aan ‘linkbuilding’. Ze schrijven bijvoorbeeld een gastblog voor een bekende website in ruil voor een linkje naar een artikel op hun eigen website.

Zelf doe ik dat zelden. Het is in mijn ogen onnodig. Als je unieke en bruikbare informatie deelt – zoals besproken in de vorige stap – zullen websites namelijk vanzelf naar je gaan linken. Schrijfvis heeft honderden links van grote websites.

Een goed voorbeeld is deze handleiding over sollicitatiebrieven op werk.nl, een grote website van het UVW. In de tekst wordt vlak onder het kopje ‘Waarom die baan?‘ geciteerd uit mijn artikel over motivatiebrieven schrijven. Er is ook een link geplaatst naar mijn website. Klik maar op ‘meer voorbeelden’, dan kom je op Schrijfvis uit. Ik heb hier niet om hoeven vragen. Blijkbaar vond de webmaster mijn artikel over motivatiebrieven gewoon interessant.

Maar je kunt de kans op links wel vergroten. Mensen zijn bijvoorbeeld eerder naar geneigd om naar een tekst te linken als je daar expliciet op hint. Zo schreef ik voor mij andere website een stuk over de geschiedenis van de puntentelling bij tennis. Daarin roep ik webmasters van tennisclubs op om te linken naar het artikel. En dat heeft me al een paar links opgeleverd. 

Verder kun je ook door de vorm van je tekst de kans op links verhogen. Zo blijkt uit onderzoek van Google-expert Alain Sadon dat mensen relatief vaak linken naar infographics, maar ook naar lijstjes. 

Zelf heb ik die ervaring ook. Op deze website heeft mijn artikel met de titel deze 21 woorden kun je bijna altijd schrappen veruit de meeste links verzameld. 

6 – Fluister Google de zoekterm in waarop je gevonden wil worden

Je kunt nog zo’n goede SEO tekst schrijven voor je bezoekers, maar uiteindelijk moet je Google nog wel discreet influisteren waar je tekst over gaat. Dat hoeft niet door eindeloze herhaling van het zoekwoord. Het gaat erom dat je de zoekterm op een paar strategische plekken laat terugkomen.

De belangrijkste plek is de titel van je stuk. Het is ook handig als je het zoekwoord laat terugkomen in één of twee tussenkopjes met een groot lettertype (H2 en H3). En vergeet ook de url van je artikel niet. Ook daar kun je het zoekwoord in opnemen.

Ik raad je aan om dit te doen na het schrijven. Probeer eerst een zo aantrekkelijk mogelijke tekst te schrijven. Ga je daarna pas druk maken over het zoekwoord.

Als allerlaatste kun je een wervende metadescriptie schrijven. Dat is het korte tekstje dat onder de titel komt te staan in de zoekresultaten van Google. Dit is een soort teaser. Hiermee verleid je de bezoeker om door te klikken. Hieronder zie je een voorbeeld.

Die titel en metadescriptie kun je instellen met een SEO-tool zoals Yoast of Rankmath. Dat zijn plugins die je kunt downloaden in het systeem waarmee je teksten op je website plaatst: WordPress bijvoorbeeld. Overigens neemt Google je metadescriptie niet altijd over.  

Maar hoe schrijf je een goede titel? Het belangrijkste is dat je nieuwsgierigheid opwekt bij bezoekers van Google. Maak mensen zo concreet mogelijk duidelijk wat ze uit jouw SEO-tekst gaan halen. In de kop hierboven beloof ik de lezer bijvoorbeeld dat ze bovenop de stapel zullen komen. Lees ook deze tips voor het bedenken van koppen

In de metadescriptie kun je eveneens hinten op informatie de bezoekers te weten gaan komen in je artikel. Maak ze bijvoorbeeld nieuwsgierig naar een grappig feitje in de tekst. Meer hierover lees je in dit artikel over het schrijven van intro’s

7 – Heb geduld bij SEO

Snel scoren met een SEO-tekst is bijna onmogelijk. Het duurt zeker drie maanden en soms zelfs ruim een jaar voordat je artikel goed is opgenomen in ‘s werelds grootste zoekmachine. Maar als je eenmaal een toppositie hebt behaald, kun je daar jaren plezier van hebben. Het artikel over motivatiebrieven bezorgt mij bijvoorbeeld al jaren elke dag 100 bezoekers. 

Of dit artikel over SEO-teksten  hetzelfde gaat doen? Ik zal over een halfjaar een update geven…  

Wil je van mij persoonlijk leren SEO-schrijven

Wil je onder mijn begeleiding meer leren over SEO-schrijven? Volg dan mijn cursus Creatief schrijven voor meer Google-bezoekers. In het filmpje vertel ik je alvast wat dat met jongleren te maken heeft.

Bekijk de cursus Creatief schrijven voor meer Google-bezoekers

Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.

Boek schrijven?

Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.

Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?

Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!

Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussen

Luister de Schrijfvis-podcast

Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.

Luister de podcast

Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

Leave a Reply