Met strategie schreef ik mijn blog naar de nummer 1 positie in Google

Door november 4th, 2019 Bloggen
wat is seo

Wat is SEO? Toen ik twee jaar geleden begon met dit blog, kon ik geen antwoord geven op die vraag. Dat kostte me veel verkeer.

Niet dat ik zo veel te klagen had. Eén van mijn eerste berichten op Schrijfvis, was viral gegaan op social media. Nadat ik een post met de titel ‘Deze 21 woorden kun je altijd schrappen‘ plaatste, bezochten ruim 20.000 mensen mijn blog via Facebook, Twitter en Linkedin.

Maar via Google trok het bericht nauwelijks bezoekers. Ik wachtte een week, een maand, een halfjaar. Maar nog steeds zag ik in mijn statistieken nauwelijks mensen die vanuit Google op de populaire post over woorden schrappen belandden.

Dat kwam omdat ik nooit van SEO had gehoord.

Wat is SEO?

Wat is SEO dan? De letterlijke betekenis is Search Engine Optimalization. Dat klinkt ingewikkeld, maar dat is het niet. SEO is vooral een kwestie van slim schrijven.

Het is een techniek waarmee je een tekst op je website of blog zo hoog mogelijk kunt laten verschijnen in bepaalde zoekresultaten van Google, Bing of Yahoo! door strategische zinnen en woorden te gebruiken in je tekst.

Hoe doe je dat? SEO bestaat uit volgens mij uit drie stappen.

Wat is SEO? – stap 1 – Verplaats je in de lezer

Je verplaatst je eerst zo goed mogelijk in de mensen die in Google zoeken naar het onderwerp waar je over schrijft. Welke vragen stellen ze, en welke zoekwoorden of zinnen gebruiken ze?

Neem bijvoorbeeld mijn bericht met de titel ‘Deze 21 woorden kun je altijd schrappen’. Waarom trok het in eerste instantie nauwelijks verkeer op Google?

Simpel. Ik had me bij het schrijven van het bericht totaal totaal niet verplaatst in hoe mensen zoeken in Google.

Mijn titel was bijvoorbeeld niet slim gekozen. Er zijn maar heel weinig mensen die op Google een zoekterm invullen als: ‘11 woorden die je altijd kunt schrappen’. Het is geen vraag die zomaar in je opkomst. Wie zit er wel eens achter zijn computer en denkt dan: zijn er misschien toevallig 11 woorden die ik altijd kan schrappen?

Niemand, of bijna niemand.

Als je aan het schrijven bent en je tekst korter wilt maken, liggen andere zoektermen veel meer voor de hand. Je typt in het zoekveld van Google iets als: ‘tekst inkorten’.  Of je zoekt op een uitdrukking in waarvan elke schrijver wel eens heeft gehoord: ‘schrijven is schrappen’.

Wat is SEO – stap 2 – Kijk in de Google Keyword Tool

Hoe ik dat zo zeker weet? Ik zoek het gewoon op. Als je je registreert bij Google Ads, kun je gebruik maken van de Google Keyword Tool. In deze tool kun je een zoekwoord intypen, vervolgens krijg je een schatting te zien van het aantal mensen dat maandelijks op deze term zoekt in Google.  

En hoeveel mensen zoeken er volgens Google Keyword Tool per maand op ‘deze woorden kun je altijd schrappen’. Inderdaad, bijna geen: 0 – 10 mensen per maand.

Op de zoekterm ‘tekst inkorten’ wordt al wat meer gezocht: 10 – 100 mensen per maand.

Hoeveel mensen zoeken er op ‘schrijven is schrappen’? Veel meer: 100 tot 1000 mensen per maand.

Kortom: gebruik de Google keyword tool om te kijken hoe mensen zoeken op Google en gebruik die informatie bij het schrijven van je artikel.   

Wat is SEO – stap 3 – Plaats strategische zoektermen in je tekst

Als je hoog wilt scoren in Google, is het de kunst om veel gebruikte zoektermen slim in je tekst te stoppen. En nee, dat betekent niet dat je zo’n trefwoord 50 keer moet gebruiken in een blogje van 500 woorden.

Het betekent vooral dat je het woord op een paar strategische plekken zet, bijvoorbeeld vooraan in je kop, in tussenkopjes, en in de eerste zin van je artikel.  Soms kun je daarbij wat concessies doen aan je tekst. Mijn blog ‘Deze 11 woorden kun je altijd schrappen begon bijvoorbeeld in eerste instantie met de volgende zin

Journalist en AKO-literatuurprijswinnaar Jeroen Brouwers hanteert een harde stelregel: wie vaker dan drie keer ‘maar’ op een pagina gebruikt, mag zich geen schrijver noemen.

Maar als je goed wilt scoren op de zoekterm ‘schrijven is schrappen’ is het handig om die term meteen in de eerste zin te laten vallen. Google ziet dan meteen dat je blog over deze zoekterm gaat, en zal je tekst daardoor eerder in de zoekresultaten bij mensen die zoeken op ‘schrijven is schrappen’.

Daarom begint het blog nu alsvolgt:

Schrijven is schrappen, tenminste volgens Journalist en AKO-literatuurprijswinnaar Jeroen Brouwers. Hij hanteert een harde stelregel: wie vaker dan drie keer ‘maar’ op een pagina gebruikt, mag zich geen schrijver noemen.

Zoals je ziet heb ik ook in de kop en enkele tussenkopjes het zinnetje ‘‘schrijven is schrappen’ toegevoegd. De resultaten liegen er niet om. Als je in Google zoekt op de zoekterm schrijven is schrappen, sta ik op nummer 1.

(Ook in het artikel dat je nu leest staat de zoekterm waarop ik graag wil worden gevonden in tussenkopjes: ‘wat is seo’ . Over een paar maanden – ja, goed scoren in google duurt lang –  verschijn ik hopelijk hoog in de zoekresultaten als je deze vraag googelt.)

Wat is SEO? – Tip voor een plugin

Het strategisch plaatsen van zoekwoorden in je tekst hoef je trouwens niet helemaal op gevoel te doen. Er is een handige plugin die je erbij kan helpen: Yoast. Je kunt deze plugin installeren in WordPress (het meest gebruikte  systeem om blogs te schrijven). Daarna krijg je onder elk blogje dat je schrijft een balk te zien waarin je de zoekterm kun invullen waarop je graag gevonden wilt worden. De plugin Yoast geeft je vervolgens aanwijzingen om dit zoekwoord op de juiste plaatsen in je tekst te gebruiken.    

Wat is SEO – waarschuwing: het is geen wondermiddel

Na het lezen van zo’n succesverhaaltje heb je misschien het idee dat SEO een soort wondermiddel is. Je kijkt gewoon even welke zoekwoorden veel worden gebruikt in Google, schrijft snel een artikeltje, en zet de juiste zoektermen op de juiste plek.

Zo simpel is het niet.

Het belangrijkste bij SEO is niet het onderzoek naar zoekwoorden, of het plaatsen van zoektermen in je tekst, maar het schrijven van een aantrekkelijk artikel.

Google kijkt namelijk niet alleen naar zoekwoorden in je tekst, maar ook naar de interactie van je lezers met je artikel. Hoeveel bezoekers van Google klikken op jouw artikel? Hoe lang blijven ze daarna op je pagina? Klikken ze op linkjes? Of gaan ze meteen weer terug naar Google en zoeken ze weer verder, omdat ze niets te weten zijn gekomen.

Op basis van deze factoren (en nog veel meer) wordt bepaald op welke plek jouw blogje verschijnt in de zoekresultaten van Google.   

Het strategisch plaatsen van zoekwoorden is dus slechts de eerste stap om beter gevonden te worden. Veel belangrijker is dat je de bezoekers die uiteindelijk via Google op jouw bericht terechtkomen vasthoudt met een tekst die ze aan hun beeldscherm kluistert.

Doorspek je tekst dus niet te veel met zoekwoorden. Het is veel belangrijker dat je artikel goed leesbaar blijft en mensen meevoert en verwondert. Kortom: wil je goed scoren in Google, dan moet je goed leren schrijven. De eerste stap: lees onderstaande post over de structuur van een goede blogpost.

Een blog schrijven in 7 stappen – hoe ik van 80 naar 80.000 lezers ging

p.s. Ook in dit blogje over het schrijven van blogs vind je trouwens slim geplaatste zoekwoorden. Maar het is blijkbaar ook goed genoeg geschreven: het verschijnt op de eerste plek als je in Google zoekt op ‘blog schrijven’

Meer leren over effectief bloggen? Volg mijn drie uur durende cursus Bloggen voor meer klanten in Den Haag.

Geen schrijftips missen? Schrijf je dan net als 10.000 schrijf- en taalliefhebbers in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief met schrijftips, de Schrijfvis.

Wil je een boek schrijven? Meld je dan aan voor de Boekschrijfvis – mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken en korte verhalen. 

Lees ook:

 

 

Dennis Rijnvis

Over Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

Reageer

Verhelder je teksten

Ontvang maandelijks de beste schrijftips (gratis)