Skip to main content

Zoekwoorden herhalen: doe jij een prins vetoogje in je SEO-tekst?

By 13 oktober 2022november 2nd, 2022SEO-schrijven
zoekwoorddichtheid

Lijd jij aan het prins vetoog-syndroom? Als mensen voor het eerst een SEO-tekst gaan schrijven, zijn ze vaak nogal gefocust op het herhalen van zoekwoorden. 

Want als je in Google gevonden wil worden op een zoekterm zoals ‘roze boekenlegger’, of ‘lekkerste oliebol ijmuiden’, is het belangrijk dat die woorden zo vaak mogelijk terugkomen in je tekst. Toch? 

Nee. Als je dit gelooft, trap je in een valkuil van een oud sprookje over soep, een prins en een oude vrouw. In dit artikel lees je waarom en je ontdekt dat de zoekwoorddichtheid in een SEO-tekst veel minder belangrijk is dan vaak wordt aangenomen. 

Zoekwoorddichtheid en prins vetoogje  

De neiging om zoekwoorden te herhalen in een SEO doet me denken aan een bekend sprookje over een arme vrouw die bezoek krijgt van een prins. 

De prins is verdwaald en klopt hongerig aan bij haar huis in het bos. De arme vrouw ontvangt hem vriendelijk, zet hem een kop vette soep voor, en wijst hem daarna de weg naar huis. De prins is haar dankbaar.

Hij komt een paar dagen later terug om de arme vrouw te belonen. Opnieuw vraagt hij om soep. En hij belooft om een gouden muntstuk te geven voor elk vetoogje dat erop ligt. 

De vrouw wordt inhalig. Ze doet zoveel vet in de soep dat er één groot vetoog ontstaat aan het oppervlak. Ze krijgt daardoor maar één gouden munt.   

Veel schrijvers van SEO-teksten gedragen zich als het arme vrouwtje uit het sprookje. Ze gebruiken hun belangrijkste zoekterm net iets vaker dan ze in een gewone tekst zouden doen, in de hoop daarvoor beloond te worden. ‘Keyword-stuffing’ wordt ook wel genoemd.

Waarom je geforceerd zoekwoorden gebruikt

Zelf ben ik trouwens vaak in deze valkuil gevallen. Op Schrijfvis staan veel artikelen waarin ik het belangrijkste zoekwoord na de afronding van het artikel toch nog enkele malen ietwat geforceerd in de tekst noem. Kijk maar naar dit artikel over 21 woorden die je vaker kunt schrappen, geschreven voor de zoekterm ‘schrijven is schrappen’.

Dat herhalen van je belangrijkste zoekterm is een soort onzekerheid die wordt aangewakkerd door experts en tools op het gebied van SEO. Als je een belangrijke zoekterm maar twee of drie keer gebruikt, herinnert de SEO-plugin Yoast je er bijvoorbeeld met een rood of oranje bolletje aan dat het keyword te weinig voorkomt in je tekst. 

Toen het algoritme van Google nog in de kinderschoenen stond, was dit soort advies misschien nog effectief. 

Google herkent synoniemen

Maar nu werkt het – net als in het sprookje – alleen maar averechts om vetoogjes in SEO-soep te stoppen. Je tekst zal namelijk minder in de smaak vallen bij lezers én bij Google. Waarom? 

De zoekmachine werkt al sinds 2018 met technieken die het netwerk van taal in het menselijk brein nabootsen. Kortom: het algoritme van Google herkent synoniemen. Of zoals Alain Sardon in zijn leerzame SEO-boek voor tekstschrijvers uitlegt: de zoekmachine weet dat een vaatwasser hetzelfde is als een afwasmachine. (Bekijk ook de beste boeken over SEO)

En het algoritme gaat volgens hem nog een stap verder. Google begrijpt zelfs verbanden tussen totaal verschillende woorden. Als je woorden als John Lennon en Paul McCartney gebruikt, weet de zoekmachine al dat je tekst verband houdt met The Beatles. 

Kortom: er is geen reden meer om een keyword steeds te herhalen. Je kunt beter synoniemen gebruiken, dat is voor je lezer veel prettiger. De tekst wordt afwisselender en beter leesbaar.

Als je je belangrijkste zoekwoord in de kop zet en de eerste alinea, weet Google al lang waar je tekst over gaat. Verder hoef je er niet of nauwelijks mee bezig te zijn.

Focus je niet op één zoekwoord, maak gevarieerde soep

En dan is er nog iets. Het is lang niet altijd niet slim om je tekst te focussen op één zoekwoord. Kijk maar naar mijn artikel over mijn favoriete verhalende podcasts. Deze tekst scoort verrassend goed in Google, maar niet op de door mij gekozen zoekterm ‘verhalende podcasts’. 

In Google Search Console kan ik zien dat het artikel wordt gevonden op talloze longtail zoekwoorden en titels van bekende podcasts, zoals ‘spannende podcast’ en ‘podcast zoals brand in het landhuis’.     

Maar staar je niet blind op één zoekterm en gebruik woorden niet geforceerd. Als je een aantrekkelijk artikel schrijft over een onderwerp waar veel mensen in geïnteresseerd zijn, trek je uiteindelijk verkeer met talloze woorden en zinnen, die je zelf niet had kunnen bedenken.  

Natuurlijk kan het geen kwaad om dat soort zoektermen van tevoren op te zoeken in een keywordplanner en in je tekst te verwerken, maar overdrijf niet.

Zet je lezer geen vette, aangedikt brouwsel voor, maar kies voor een gevarieerde soep die op een natuurlijke manier is bereid – met synoniemen en aantrekkelijke verhalen. Dan kan het zomaar zijn dat Google je in gouden munten terugbetaald door een grote lading bezoekers en potentiële klanten naar je te sturen.

Lees ook:
– Dit is het verschil tussen een sprookje en een fabel)
– Het Pippi Langkous-effect: waarom een lange SEO-tekst niet beter is dan een korte
– SEO-tekst schrijven? Met dit 7-stappenplan vermijd je de belangrijkste valkuilen
– Dit zijn de 5 beste SEO-boeken

Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.

Boek schrijven?

Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.

Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?

Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!

Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussen

Luister de Schrijfvis-podcast

Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.

Luister de podcast

 

Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

Leave a Reply