Een pakkende titel kan een dramatisch bezocht artikel veranderen in een publiekstrekker. Dat weet ik door een mislukte kop bij de Volkskrant.
Een paar jaar geleden schreef ik voor die krant een artikel over manieren om je biologische klok te verzetten. De insteek was: hoe kun je als avondmens veranderen in een ochtendmens? De eindredactie bedacht een nogal cryptische kop: ‘Matineus. Maar niet heus’.
(Om eerlijk te zijn kende ik het woord matineus niet eens. Het betekent: geneigd om vroeg op te staan).
Het artikel werd in eerste instantie nauwelijks gelezen op de website. Niet zo verrassend natuurlijk. ‘Matineus. maar niet heus’ is zo cryptisch dat weinig mensen de insteek van het artikel meteen zullen begrijpen.
Alles veranderde toen de redactie de titel veranderde. De kop werd: Zomerjetlag? Je biologische klok verzetten is heel eenvoudig.
Zie je waarom die titel pakkender is? Je wordt aangesproken, nieuwsgierig gemaakt en verleid om te klikken. Het stuk steeg dan ook met stip naar een plek in de top 3 van meest gelezen artikelen.
Pakkende titels: dit moet je wél doen
Maar hoe bedenk je nou een pakkende kop? Hoe zorg je ervoor dat je lezer meteen bij de strot grijpt met de woorden boven je artikel?
Wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam hebben daar in samenwerking met de online krantenkiosk Blendle onderzoek naar gedaan.
Ze analyseerden hoe vaak er door Blendle-lezers werd geklikt op de originele koppen van krantenartikelen en op herschreven versies. Wat blijkt? Als je bepaalde woorden, leestekens en formuleringen gebruikt, kun je online tot 33 procent meer lezers trekken. Kortom: pakkende titels bedenken voor een blog, website, of online tijdschrift, is een kunst op zich.
De schrijvers van Blendle doen 6 concrete aanbevelingen voor het schrijven van pakkende titels
1 – Gebruik signaalwoorden
Dat zijn woorden die verwijzen naar informatie die later gaat komen, zoals ‘deze’, ‘dit’, ‘hoe’, ‘wat’ en ‘waarom’. Met signaalwoorden kun je effectief nieuwsgierigheid opwekken, vooral als je ze laat verwijzen naar informatie die nog niet in de kop staat, maar wel in het artikel.
Voorbeelden uit het onderzoek
Wat Donald Trump nog kan leren van Frank Underwood
Dit is hoe Wilders de media bespeelt
Hoe beveiliger Cor de interesse wekte van Poetin en Obama
Een voorbeeld van Schrijfvis:
Deze 21 woorden kun je bijna altijd schrappen
Maar…is dit geen clickbait?
Clickbait is een term voor koppen die je verleiden om te klikken. Letterlijk vertaald betekent het: klik-aas.
Die term heeft een negatieve lading gekregen, omdat clickbait-titels vaak misleidend zijn.
Een kop belooft dan bijvoorbeeld informatie die je in het artikel helemaal niet vindt. Of er wordt informatie achtergehouden die de schrijver gemakkelijk in de titel had kunnen zetten. Bijvoorbeeld:
Deze speler van Ajax verdient het meeste van allemaal.
Maar als je clickbait op een eerlijke manier gebruikt, smullen lezers ervan. Verwijs met signaalwoorden naar waardevolle informatie die mensen daadwerkelijk krijgen in het artikel, dan zal niemand zich bekocht voelen.
2 – Gebruik ‘je’ en ‘jouw’
Dit was lang een doodzonde in de journalistiek. Je mocht lezers niet direct aanspreken. Maar inmiddels weten we dat het juist verrassend goed werkt. Door woorden als ‘je’, ‘jouw’ en ‘we’ in de kop te zetten, betrek je mensen persoonlijk bij het verhaal. Daardoor klikken ze sneller, zo blijkt uit het onderzoek van Blendle. Je ziet dit soort titels niet voor niets steeds vaker op grote nieuwssites.
Voorbeelden:
Waarom je je telefoon nooit mee naar het toilet moet nemen
Het geheime knopje van LinkedIn: zo zoek je stiekem naar een nieuwe baan.
Voorbeeld van Schrijfvis:
Waarom je juist niet slimmer overkomt met moeilijke woorden
3 – Roep emotie op
Een pakkende titel roep bijna altijd een emotie op. Mensen zijn nu eenmaal emotionele wezens. Als een kop ons aangrijpt en emoties opwekt, klikken we eerder.
Voorbeelden uit het onderzoek:
Hoe muziek je gezonder, aardiger en stabieler maakt
Het gaat geweldig met de wereld en het wordt tijd dat je dat inziet
Voorbeeld van Schrijfvis:
Dit zijn 22 geweldige boeken over schrijven
4 – Negatieve emoties werken het beste
Niets werkt blijkbaar zo goed als inspelen op de angsten van mensen. Een kop met één of meer woorden die negatieve emoties opwekken, wordt 17 procent meer gelezen, zo blijkt uit het onderzoek.
Voorbeelden:
Hoe de meest gehate bank ter wereld de politiek volledig in zijn greep kreeg
Dit is het aangrijpende verhaal van de vader wiens dochter werd vermoord met dertig messteken
Voorbeeld van Schrijfvis:
Bij deze 11 woorden liggen spelfouten op de loer
5 – Gebruik eenvoudige woorden
Een beetje Jip-en-Janneke-taal kan geen kwaad in een kop. Korte woorden werken. Als een kop gemiddeld 7 letters per woord bevat, wordt er maar liefst 33 procent meer geklikt op een artikel.
Voorbeelden:
Waarom zit het weerbericht er zo vaak naast
Dit is wat jij zelf kunt doen om een aanslag te voorkomen
6 – Een kop mag best een lange zin zijn
Korter is niet altijd beter. In een titel mag je best uitweiden. Lezers vinden dat niet erg, zo blijkt uit het onderzoek. Een lange kop geeft je meer ruimte om mensen nieuwsgierig te maken met signaalwoorden, persoonlijke voornaamwoorden en emotie. Kijk maar naar onderstaande kop, die geweldig werkte in de online krantenkiosk van Blendle.
Stop met het praten over een kloof tussen volk en elite, want (1) die kloof bestaat amper en (2) je maakt hem zo alleen maar erger.
Mijn eigen ervaringen: hoe serieus moet je dit nemen?
Bij het bedenken van koppen op Schrijfvis houd ik deze bevindingen altijd in mijn achterhoofd. Vooral de signaalwoorden en persoonlijke voornaamwoorden werken voor mij verrassend goed. Zo gebruikte ik voor het populairste artikel op Schrijfvis op social media lang de kop:
Deze 21 woorden moet ik vaker schrappen – en jij ook
Maar natuurlijk is een pakkende titel bedenken geen exacte wetenschap. Zoals bij alle schrijfregels moet je ze soms juist aan je laars lappen om op te vallen 🙂
Lees ook:
- Zo schrijf je SEO-titels (dat is net weer iets anders)
- Lap deze 7 schrijfregels aan je laars
- Zo bedenk je goede ideeën voor artikelen op je blog
Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.
Boek schrijven?
Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.
Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?
Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!
Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussenLuister de Schrijfvis-podcast
Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.
Luister de podcast
En vergeet de lijstjes niet: 5 redenen waarom… 8 tips voor het vinden van… Lees hier waarom dit werkt: http://www.newyorker.com/tech/elements/a-list-of-reasons-why-our-brains-love-lists