Skip to main content

Hoe William Shakespeare een SEO-tekst zou schrijven

By augustus 6th, 2021Geen categorie
Seo-tips

Stel je voor dat de geest van William Shakespeare achter je staat terwijl je een SEO-tekst schrijft. 

De grootste schrijver aller tijden buigt zich naar je laptop, zodat de haren van zijn puntige sikje je schouders even raken. Daar op het scherm ziet hij een melding van SEO-software: ‘je belangrijkste zoekwoord staat niet in de eerste zin. Pas dit aan.’  Shakespeare schudt meewarig zijn hoofd en citeert uit zijn toneelstuk Middsummernight’s Dream: ‘Ik word ziek als ik ernaar kijk.’  Zijn zilveren oorbelletje in zijn linkeroor glinstert in het schijnsel van het beeldscherm.  

Dit is niet zomaar een fantasiebeeld. Als schrijver is het nu zo belangrijk om hoog te scoren in Google dat je soms vergeet dat je in de eerste plaats voor mensen schrijft, en niet voor zoekmachines. Zelf probeer ik me daarom bij het schrijven van SEO-teksten voor te stellen hoe Shakespeare het zou doen. 

(SEO betekent Search Engine Optimalisation. Hier lees je wat een SEO-tekst is)

Natuurlijk schreef Shakespeare zijn stukken met een ganzenveer op een stuk perkament lang voordat Google werd uitgevonden. Maar ‘The bard’ was ook bij uitstek een schrijver die voor ‘het volk’  schreef en zich afzette tegen regeltjes (deze 7 uitdrukkingen van Shakespeare gebruik jij in het dagelijks leven zonder dat je het beseft)    

Hoe zou hij omgaan met SEO-regels en adviezen? Lees over mijn denkbeeldige ontmoeting met Shakespeare en krijg 5 tips om te scoren met SEO-teksten die niet alleen goed vindbaar zijn, maar óók leuk om te lezen.  

1 – Schrijven voor SEO volgens Shakespeare: doe een Hamlet, doe research’   

Je begint vaak haastig met schrijven als je aan een SEO-tekst werkt. Shakespeare zou zeggen:’rustig aan’. Hij deed grondig onderzoek voordat hij een verhaal schreef. Zijn beroemdste stukken zijn gebaseerd op oude legendes die al eeuwen bestonden. Zo komt Shakespeare’s idee voor Hamlet uit een Scandinavische legende over een Deense prins die al in de dertiende eeuw populair was.  

Kijk bij het schrijven van SEO-teksten ook eerst welke artikelen goed scoren op de zoekterm die jij gebruikt. Wat komt er in deze artikelen aan bod? En hoe kun jij die informatie net wat leuker en spannender opschrijven? 

2 – Schrijven voor SEO volgens Shakespeare – Denk niet in zoekwoorden, maar in drama

Focus je niet te veel op je zoekwoord. Denk net als Shakespeare in verhalen. 

Veel toneelteksten in de zestiende eeuw waren nogal moralistisch, met lange monologen. Maar Shakespeare ging het juist om actie, om verhalen waarmee hij de aandacht van zijn publiek kon trekken. Zo begint zijn beroemde toneelstuk Romeo en Julia niet met een een verhandeling over liefde, maar met een gevecht op straat waar de vonken vanaf vliegen.  

In SEO word je vaak geadviseerd om in je eerste zin al je zoekwoord te noemen. Dat helpt inderdaad, maar vergeet niet om mensen te vermaken, voeg drama toe, stel Shakespeare niet teleur. 

Zo begin ik deze post over korte verhalen schrijven na de introductie van het zoekwoord met een korte anekdote over een verhaal van mezelf dat met de grond werd gelijk gemaakt. Ik denk dat het één van de redenen is waarom het op nummer 1 staat in Google op de term ‘Kort verhaal schrijven’. 

3 – Schrijven voor SEO volgens Shakespeare – varieer op je zoekwoord, maak je lezer niet gloomy 

Gebruik je 16 keer hetzelfde zoekwoord in je tekst in de hoop dat je daardoor beter scoort in Google? Waarschijnlijk zou ‘The Bard’ je met de vlakke hand bestraffend op je achterhoofd slaan. 

Shakespeare onderscheidde zich in zijn toneelstukken door de vreemdste variaties op woorden te gebruiken. Zo noemde hij ongelukkige mensen niet alleen ‘miserable’, maar ook ‘unhappy’ en ‘gloomy’. Die woorden bestonden destijds nog niet, hij vond ze zelf uit. 

Kies in je SEO-teksten ook voor verrassende synoniemen, die geven je tekst afwisseling en speelsheid. Zelf schreef ik daar ooit dit artikel over. En het mooie is: Google herkent synoniemen al lang.

4 – Schrijven voor SEO volgens Shakespeare – Maak van je tekst een zonnetje – gebruik metaforen

Als je een SEO-tekst schrijft, ben je geneigd om alleen woorden te gebruiken die logischerwijs bij je onderwerp passen (want dan snapt Google de tekst beter, toch?) Shakespeare zou teleurgesteld zijn. Zoals hij in zijn toneelstuk Henry V zegt: ‘Je bent als een kaars, opgebrand’ 

Zelf schreef hij beeldend, met verrassende metaforen en vergelijkingen om het hoofd van zijn publiek op hol te brengen. Zo begint zijn beroemdste sonnet met deze zin:

Zal ik je vergelijken met een zomerdag?

Probeer in je SEO-teksten ook om beeldend te schrijven, en emotie op te wekken bij je lezer. Als je alleen maar droge informatie geeft, zullen mensen zich minder betrokken voelen bij je tekst en sneller wegklikken. En dat is ook niet goed voor je Google ranking. 

5 – Wees geen ‘droog brein’ – zorg voor humor

Bij schrijven voor SEO, ben je vaak zo met de inhoud bezig dat je vergeet om humor te gebruiken. The Bard stopte zijn verhalen vol met grappige beledigingen en ironie. 

Dat kan ook werken in SEO-teksten. Zo drijf ik in dit artikel over motivatiebrieven de spot met mensen die een brief willen kopiëren. Het scoort uitstekend in Google. Sterker nog: deze post over motivatiebrieven (die ook begint met een sneer) is de best bezochte pagina op Schrijfvis. 

Als je geen humor in je tekst gebruikt, zou Shakespeare je daar fijntjes op wijzen. Bijvoorbeeld met deze belediging uit zijn toneelstuk As you like it. “Uw brein is zo droog als overgebleven scheepsbeschuit na een lange reis.”

Wil je meer weten over Shakespeare? Lees deze geweldige biografie van Bill Bryson.

Lees ook:
Wat is SEO? Met deze strategie schreef ik me naar de top van Google
Deze 7 uitdrukkingen van Shakespeare gebruik jij onbewust ook
– Blog schrijven? Gebruik dit stappenplan

Geen schrijftips missen? Schrijf je in voor de Schrijfvis-nieuwsbrief en ontvang de beste schrijftips in je mailbox.

Wil je een boek schrijven? Abonneer je dan op de Boekschrijfvis – mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken en korte verhalen. 

Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?

Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!

Vergelijk de 4 schrijfcursussen die je meteen kunt volgen op Schrijfvis

Dit is mijn basiscursus: Pakkend Schrijven!

Schrijf je webteksten, rapporten, mailings of notities en heb je het gevoel dat ze aantrekkelijker kunnen? In mijn cursus Pakkend schrijven leer je de basistechnieken waarmee je elke tekst aantrekkelijker maakt. Bekijk nu deze cursus, tijdelijk slechts 79 euro!

Bekijk de cursus Pakkend schrijven

Voor gevorderden: cursus Storytelling in je tekst

Ga een stap verder en leer hoe je van je tekst een onweerstaanbaar verhaal maakt. In deze cursus oefen je met concrete schrijftechnieken die je steeds opnieuw kunt inzetten om je artikelen meer spanning, structuur en verrassing te geven.

Bekijk de cursus Storytelling in je tekst

Creatief schrijven? Ontgrendel je verbeelding

Houd je van creatief schrijven? Volg dan de online videoworkshop Korte verhalen schrijven – ontgrendel je verbeeldingBetaal en begin vandaag nog. Al 250 mensen gingen je voor! Na afloop heb je gegarandeerd een kort verhaal geschreven. Soms is een kort verhaal de eerste stap naar een boek.

Bekijk de cursus Kort verhaal - ontgrendel je verbeelding

Luister de Schrijfvis-podcast

Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.

Luister de podcast

Dennis Rijnvis

About Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

One Comment

Leave a Reply