Zitten er opgeblazen kikkers in jouw website? Als je een SEO-titel schrijft bij een artikel, blaas je er vaak ongemerkt een heleboel lucht in.
De SEO-titel is de titel die in Google verschijnt als een artikel of pagina van je website wordt getoond in de zoekresultaten. In WordPress kun je de zoekmachine met een SEO-tool zoals Yoast vertellen welke omschrijving je daar wil tonen. Als je op schrijven is schrappen zoekt, zie je bijvoorbeeld deze SEO-titel van mijn hand verschijnen:
Opgeblazen SEO-titels
Maar er is een probleempje. Yoast raadt je namelijk standaard aan om de naam van je website erin te verwerken. Bij de titel van deze post zou dat leiden tot de volgende titel:
Maak van je SEO-titel geen opgeblazen kikker – Schrijfvis
Op zich niets mis mee. Maar je kunt je afvragen wat de toegevoegde waarde van het woord Schrijfvis hier is. Lang niet iedereen kent mijn website.
Als ik een SEO-titel zie met de websitenaam erin, denk ik altijd aan de fabel van de kikker en de os. In dit verhaal wil een kikker zo graag indruk maken op een os dat hij zichzelf opblaast om groter te lijken. Maar hij gaat te ver. Het dier blaast zo veel lucht in zijn longen, dat-ie uit elkaar spat. De os loopt hoofdschuddend verder.
Eigenlijk doe je dat ook als je je bedrijfsnaam in je SEO-titel verwerkt. Je blaast de kop van je artikel of websitetekst zo ver op, dat je bezoeker er vaker langs scrollt.
Jouw bedrijfsnaam zegt de meeste mensen namelijk niets. In dit artikel krijg je 7 tips waarmee je wél een pakkende SEO-titel schrijft.
1 – Zeg niet wie je bent maar wat je te bieden hebt
De eerste tip ligt voor de hand. Het is veel slimmer om nog iets inhoudelijks aan je SEO-titel toe te voegen dan je websitenaam. Wis die naam en gebruik elk woord om je lezers vertellen wat ze precies gaan lezen als ze doorklikken.
Bijvoorbeeld:
Maak van je SEO-titel geen opgeblazen kikker – en nog 4 tips
2 – Gebruik de taal van je lezer
Veel mensen gebruiken jargon in de titel die in Google verschijnt. Dat is niet handig. Want dan geef je een vage boodschap af voor mensen die niet thuis zijn in jouw vakgebied. Dus schrijf niet:
SEO-advies: 5 tips voor een beter organisch bereik
Wel:
SEO advies: 5 tips voor meer bezoekers uit Google
3 – Wees concreet in je SEO-titel
Als het kort moet, ga je vaak in algemeenheden praten. Maar daarmee word je voor je bezoekers nooit concreet genoeg om door te klikken.
Gebruik niet deze:
5 tips om korter en krachtiger te schrijven.
Maar liever deze:
Maak je tekst 30 procent korter met 5 tips
4 – Verwijs met signaalwoorden naar wat lezers te weten gaan komen
Daag mensen uit tot klikken. Dat doe je door ze een belofte te doen met signaalwoorden zoals deze en dit. Bijvoorbeeld:
Deze 21 woorden kun je altijd schrappen
(Zeg eens eerlijk, heb je erop geklikt of niet?)
5 – Gebruik onverwachte woorden
Als je in Google zoekt op SEO-titel krijg je allemaal ongeveer dezelfde koppen te zien, met woorden als ‘beste’, ‘tips’ en ‘perfecte’. Je valt direct op door ongebruikelijke termen te gebruiken, zoals opgeblazen kikker.
De fabel van de kikker en de os is trouwens geschreven door Jean de la Fontaine. De officiële titel is behoorlijk lang: de kikker die even groot als een os wilde zijn. Maar Jean de la Fontaine hoefde zich dan ook niet druk te maken om SEO-titels. Hij leefde van 1621 tot 1691.
Lees ook:
– SEO-tekst schrijven? Met dit 7-stappenplan vermijd je de grote valkuilen
– Moet je zoekwoorden steeds herhalen? Doe geen prins vetoogje
– Hoe lang moet je SEO-tekst zijn? Over het Pippi Langkous-effect
Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.
Boek schrijven?
Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.
Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?
Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!
Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussenLuister de Schrijfvis-podcast
Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.
Luister de podcast
One Comment