Skip to main content

Long-tail-zoekwoorden: hiermee trek je meer bezoekers naar je teksten

seo-long-tail-zoekwoorden

Gebruik jij dezelfde woorden als het publiek waar je voor schrijft? En hoe zeker weet je dat?  Met zogenoemde long-tail-zoekwoorden kun je veel meer bezoekers naar de artikelen op je website trekken. 

Ja, ik heb het weer eens over SEO-schrijven. Naar mijn mening doe je jezelf als schrijver tekort als je hier niets vanaf weet. 

Wat zijn long-tail-zoekwoorden nou weer? 

Dat zijn hele specifieke en vaak langere zoektermen waarop mensen zoeken in zoekmachines zoals Google of Bing. Bijvoorbeeld: hoeveel woorden heeft een boek? 

Achter deze long-tail-zoekwoorden zit een gerichte vraag of intentie. Als mensen de zoekterm ‘hoeveel woorden heeft een boek’ intypen, weet je bijvoorbeeld vrijwel zeker dat een boek willen schrijven. En daarbij zijn ze op zoek naar specifieke kennis, namelijk: hoeveel tekst heb je daarvoor nodig? 

Als jij deze longtail-zoekwoorden in je blogs of artikelen verwerkt door SEO-schrijven, heb je een grote kans dat ze op jouw website terecht komen. 

In dit artikel ontdek je een doodeenvoudige manier om goede longtail-zoekwoorden te vinden. 

Wat zijn short-tail-zoekwoorden

De meeste mensen gebruiken in hun SEO-teksten vooral zoekwoorden waar zo veel mogelijk mensen op zoeken. Vaak gaat het dan om maar één woord, zoals ‘schrijven’, of ‘hypotheken’. Of hooguit een combinatie van twee woorden, zoals ‘boek schrijven’, of ‘beste hypotheek’.  

We noemen dit short-tail-zoektermen, omdat er relatief weinig van zijn, maar ze wel heel veel verkeer trekken. Op de zoektermen ‘schrijven’ en ‘boek schrijven’  wordt elke maand gezocht door vele duizenden mensen.     

De keuze voor zo’n short-tail-zoekterm lijkt logisch. Want je wil toch zo veel mogelijk mensen naar je website trekken?  

Long-tail-zoekwoorden vinden

Ja. Maar juist omdat je bezoekers wil trekken, is het niet altijd slim om je tekst op short-tail-zoekwoorden te richten. Veel websites proberen namelijk te scoren op een term als ‘schrijven’, of ‘hypotheken’. Daardoor is het moeilijker om bovenin de zoekresultaten te komen. Zeker als je website nog niet zo bekend is. 

Op de zoekterm ‘hypotheken’ kun je het bijvoorbeeld nooit winnen van grote banken en verzekeringsmaatschappijen. Die hebben al honderden SEO-teksten over dit onderwerp. 

En als je op plek 10 of 20 staat in de zoekresultaten, levert dat je niet of nauwelijks verkeer op. Hoe veel er ook gezocht wordt op je zoekterm.

Waarom een lange staart meer oplevert

Op een veel specifiekere longtail-zoekterm zoals ‘kun je een hypotheek aanvragen met een uitkering?’, of ‘hypotheek aanvragen zonder partner’,  zoeken minder mensen.

Maar de concurrentie van andere websites is ook veel minder. Daardoor kun je vaak binnen enkele weken of maanden  al doordringen tot de top 5 van de zoekresultaten. Dat levert je wél verkeer op. 

Verder is de intentie van iemand die op een longtail-zoekterm zoekt veel duidelijker. Stel: mensen zoeken op ‘de beste online schrijfcursus van Nederland’. Vervolgens komen ze uit op mijn website. De kans is dan relatief groot dat ze een schrijfcursus zullen volgen op mijn website. 

Als bezoekers binnenkomen op de zoekterm ‘schrijven’, kunnen ze naar van alles op zoek zijn. Misschien zoeken ze wel naar een goede balpen, of willen ze weten hoe ze hun kind kunnen leren schrijven. Deze bezoekers zijn voor mij veel minder interessant. 

Waar komt dat ‘long-tail’ vandaan

Kortom: met een longtail-zoekterm heb je veel meer in de hand wat voor bezoekers je naar je website trekt. Je zorgt voor verkeer waar je iets aan hebt.   

Maar er is nog een voordeel van longtail-zoekwoorden. En dat zit verscholen in de naam: lange staart. Er zijn véél meer longtail-zoektermen, dan short-tail-zoektermen. 

Kijk maar naar deze grafiek, waarin beide soorten zoektermen zijn afzet tegen het aantal bezoekers. Eerst zie je een grote piek van bezoekers die op short-tail-zoekwoorden zoeken (aangegeven als ‘fat head’, oftewel dikke kop). Maar de staart van mensen op longtail-zoekwoorden gebruiken is veel langer. Bij elkaar opgeteld zijn het er meer.   

Uiteindelijk is het een veel slimmere SEO-strategie om bezoekers te trekken met lange, specifieke zoektermen. 

Hoe vind je long-tail-zoekwoorden? 

Je kunt een betaalde zoekwoordenplanner gebruiken, zoals Semrush of KWfinder. In zo’n planner kun je een algemene zoekterm intypen zoals ‘schrijven’. 

Vervolgens krijg je automatisch een overzicht van gerelateerde longtail-zoekwoorden, zoals ‘boek schrijven voor beginners’ of zelfs ‘adres op envelop schrijven’.    

Maar er is een eenvoudigere en goedkopere manier: typ gewoon zelf een zoekopdracht in de zoekbalk bij Google. Typ bijvoorbeeld het short-tail-zoekwoord ‘schrijven’ in. Je krijgt dan natuurlijk eerst allerlei zoekresultaten te zien. 

Maar als je naar beneden scrollt zie je daar een blokje met gerelateerde zoektermen, waaronder ‘creatief schrijven’. Dit kan je al op ideeën brengen voor shorttail-zoektermen. 

Ga nu nog een stapje verder. Typ één van de gerelateerde zoektermen, bijvoorbeeld ‘creatief schrijven’ in de zoekbalk. Scroll nu weer naar beneden naar het blokje gerelateerde zoekopdrachten. Je ziet hier nu nog meer specifieke zoektermen, zoals ‘creatief schrijven oefening’, of ‘creatief schrijven universiteit’  

Kortom: door zelf te zoeken in Google kun je gemakkelijk goede shorttail-zoektermen vinden op elk denkbaar onderwerp. Zo vind je gemakkelijk zoekwoorden en onderwerpen waarmee de teksten op jouw website straks een lange staart van bezoekers trekken. 

Lees ook:

Wat is SEO eigenlijk? Een uitleg met jongleerballen
Is het werkwoord ‘googlen’ of ‘googelen’?

Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.

Boek schrijven?

Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.

Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?

Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!

Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussen

Luister de Schrijfvis-podcast

Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.

Luister de podcast

Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

One Comment

Leave a Reply