Je kunt goed schrijven, dat weet je. Niet voor niets leef je al enkele jaren van schrijfopdrachten of een baan waarbij je verantwoordelijk bent voor tekst en communicatie.
Maar soms heb je het gevoel dat je met teksten niet helemaal bereikt wat je wilt. Dan lijkt het alsof mensen je verhalen alleen vluchtig lezen, en weer overgaan tot de orde van de dag.
Een opdrachtgever zegt ‘leuk stuk, bedankt’, maar je voelt dat niet de wow-factor, je krijgt net niet de waardering waarop je hoopte. Je teksten worden goed gelezen op internet, maar je hoort nooit iets van de lezers, er komen nauwelijks reacties of bestellingen.
Je zou meer willen losmaken met je verhalen, zowel bij je opdrachtgevers als je lezers. Je wilt je lezers aan hun beeldscherm kluisteren, spanning opwekken, in hun hoofd kruipen en hun kijk op de wereld een klein beetje veranderen. Je wilt je bekwamen in storytelling.
Het niveau dat je wilt bereiken lees je in de weekendbijlages van grote kranten, en romans van je favoriete schrijvers: de overtuigende personages, de spanningsbogen en rake typeringen, dat kun jij ook, dat voel je. Maar hoe zet de je die laatste stap?
In de meeste schrijfopleidingen wordt niet of nauwelijks aandacht besteed aan verhalende schrijftechnieken. Deze cursussen zitten vol met basistips zoals: schrijven is schrappen, gebruik geen passieve zinnen, en vermijd tangconstructies. Als je die basistechnieken al beheerst, is het tijd om een stap verder te gaan. In de cursus Storytelling voor tekstprofessionals krijg je inzichten in talloze technieken waarmee je verhalen slim opbouwt, structureert en extra spanning en diepgang geeft.
Let op: deze cursus wordt op vrijdag 5 februari van 14 – 17 uur live gegeven via een online videoverbinding. Als je je inschrijft, krijg je een link in je mail waarmee je kunt inloggen. Je hoeft alleen maar op de link te klikken op het afgesproken tijdstip en je kunt de cursus live volgen, het is alsof ik bij je in de huiskamer zit. Natuurlijk kun je ook gewoon terug praten, en krijg je feedback op de oefeningen – alles is precies hetzelfde als in een cursus op locatie. De prijs is tijdens de lockdown 119 euro in plaats van 199 euro.
Aan deze cursus zit een maximum van 12 deelnemers. Wees er dus op tijd bij.
(lees hieronder verder)

Geschikt voor: iedereen die al goed kan schrijven, maar vooral de opbouw en structuur van langere artikelen of webteksten wil verbeteren. Bijvoorbeeld: tekstschrijvers, communicatie-experts, journalisten en copywriters.
Storytelling voor tekstprofessionals– Wat ga je leren?
Als je de verhalen van topschrijvers -journalisten en copywriters leest kom je onbewust in aanraking met technieken waarmee zij zich onderscheiden van doorsnee schrijvers. Je voelt tijdens het lezen dat ze op een ongeëvenaarde manier spanning opbouwen, en met je gevoel spelen. Je krijgt het idee dat je hun personages echt leert kennen, en soms verandert zelfs je kijk op de wereld een beetje door hun stukken
In de cursus Storytelling voor tekstprofessional krijg je inzicht in de technieken waarmee ze dit effect bereiken. Je analyseert artikelen van prijswinnende journalisten, copywriters en auteurs. Je experimenteert met methodes om je lezer door je verhaal te stuwen met spanning, plotwendingen en herkenbare anekdotes. Je oefent met technieken die je steeds opnieuw kunt inzetten om je verhalen aantrekkelijker en meeslepender te maken. Aan het einde van de workshop Storytelling, zul je met een andere blik naar je eigen verhalen kijken.
Je weet hoe je lezer kunt raken met verhalen. Die vaardigheid zal je niet alleen van pas komen als je aan artikelen werkt, maar ook bij het schrijven van webteksten, mailings en blogs. Maar de cursus gaat verder dan dat: je leert ook je eigen verhaal beter kennen, zodat je jezelf en je bedrijf beter kunt verkopen aan potentiële klanten.
Kortom: je denkt niet meer alleen als schrijver, maar ook als verhalenverteller.
Aan bod komen:
- Technieken om je artikelen aantrekkelijk en verrassend op te bouwen
- Methodes om spanning op te wekken en de aandacht van lezers vast te houden
- Het uitwerken van personages
- Technieken om je lezers met verhalen te raken en aan te zetten tot actie
- Het uitwerken van je eigen verhaal of dat van je bedrijf.
Voor wie?
- Tekstschrijvers
- Journalisten
- Marketeers (schrijvend)
Zij gingen je voor
Waarom bij mij een cursus volgen?
- Als freelance journalist weet ik uit ervaring hoe je verhalen schrijft die mensen raken. Ik schreef in de afgelopen 15 jaar honderden verhalende artikelen voor onder meer De Volkskrant, NRC, Psychologie Magazine en Quest.
- In 2013 verscheen er een thriller van mijn hand, Savelsbos, uitgegeven door uitgeverij De Bezige Bij/Cargo en genomineerd voor de Schaduwprijs (voor beste spannende debuut).
- Op mijn blog Schrijfvis geef ik schrijftips in. Het resultaat: 50.000 bezoekers per maand, een mailinglijst met bijna 10.000 abonnees en ruim 500 mensen die een cursus bij me volgden.
- Al meer dan 500 mensen volgden deze cursus.
Vrijdag 5 februari: Cursus Storytelling voor tekstprofessionals – Verhalend schrijven voor gevorderden
De cursus wordt gegeven via een live-videoverbinding. Je ontvangt de link na inschrijving.
Tijdstip: :14:00 – 17:00 uur.
Na afloop van de cursus heb je recht op één keer feedback op een artikel dat je schrijft met het cursusmateriaal.
De prijs van de cursus is is tijdens de lockdown 119 euro (in plaats van 199 euro). De BTW van dit bedrag is aftrekbaar als je de cursus voor zakelijke doeleinden volgt). Als je hebt betaald, krijg je een gespecificeerde rekening in je mailbox. Je kunt tot een week van tevoren kosteloos annuleren.
Let op: bij 12 inschrijvingen sluit deze cursus