Storytelling in je tekst

Online cursus - op je eigen tempo te volgen

Betaal & begin direct

Leer technieken om verhalend te schrijven

Raak je lezers en klanten in het hart

Je leest je eigen artikel, en knijpt je ogen samen. Alles wat je wil zeggen staat erin. En toch, ergens in je achterhoofd twijfel je. Je mist net dat beetje magie.

Je kunt goed schrijven, dat weet je. Niet voor niets leef je al enkele jaren van schrijfopdrachten of een baan waarbij je verantwoordelijk bent voor teksten en communicatie.

Maar soms heb je het gevoel dat je met je teksten niet helemaal bereikt wat je wilt. Dan lijkt het alsof mensen je verhalen alleen vluchtig lezen, en weer overgaan tot de orde van de dag. Soms vraag je je zelfs als of je artikelen wel helemaal worden gelezen.

Je zou meer willen losmaken met je verhalen, zowel bij je opdrachtgevers als je lezers. Je wilt mensen aan hun beeldscherm kluisteren, spanning opwekken, in hun hoofd kruipen en hun kijk op de wereld een klein beetje veranderen. Je wilt je bekwamen in storytelling.

Het niveau dat je wilt bereiken lees je in de weekendbijlages van grote kranten en op bekende websites: rake anekdotes, een goede spanningsboog en verrassende wendingen die lezers aan de gekluisterd houden. Dat wil jij ook, en dat heb je in je. Dat voel je.  Maar hoe zet de je die laatste stap?

In de meeste schrijfopleidingen wordt niet of nauwelijks aandacht besteed aan verhalende schrijftechnieken. Deze cursussen zitten vol met basistips zoals: schrijven is schrappen, gebruik geen passieve zinnen, en vermijd tangconstructies. Als je die basistechnieken al beheerst, is het tijd om een stap verder te gaan. In de cursus Storytelling in je tekst krijg je inzichten in talloze technieken waarmee je verhalen slim opbouwt, structureert en extra spanning en diepgang geeft.

Je volgt deze cursus in een online omgeving op je eigen tempo met video’s en oefeningen. Na betaling kun je meteen beginnen. Aan het einde van de cursus heb je de mogelijkheid om persoonlijke feedback te ontvangen op een tekst. Deze vorm van de cursus Storytelling is nieuw. De online omgeving is net af. Je krijgt daarom introductiekorting. Alleen vandaag en morgen betaal je 101 euro in plaats van 149 euro. Deze aanbieding komt niet meer terug.

(scroll naar beneden voor meer informatie, of begin meteen)

Betaal & begin

Geschikt voor: iedereen die al goed kan schrijven, maar vooral de opbouw en structuur van langere artikelen of webteksten wil verbeteren. Bijvoorbeeld: tekstschrijvers, communicatie-experts, journalisten en copywriters.

Storytelling in je tekst– Wat ga je leren?

Als je de verhalen van topschrijvers -journalisten en copywriters leest kom je onbewust in aanraking met technieken waarmee zij zich onderscheiden van doorsnee schrijvers. Je voelt tijdens het lezen dat ze op een ongeëvenaarde manier spanning opbouwen, en met je gevoel spelen. Je krijgt het idee dat je hun personages echt leert kennen, en soms verandert zelfs je kijk op de wereld een beetje door hun stukken

In de cursus Storytelling voor tekstprofessional krijg je inzicht in de technieken waarmee ze dit effect bereiken.  Je analyseert artikelen van prijswinnende journalisten, copywriters en auteurs. Je experimenteert met methodes om je lezer door je verhaal te stuwen met spanning, plotwendingen en herkenbare anekdotes. Je oefent met technieken die je steeds opnieuw kunt inzetten om je verhalen aantrekkelijker en meeslepender te maken. Aan het einde van de workshop Storytelling, zul je met een andere blik naar je eigen verhalen kijken.

Je weet hoe je lezer kunt raken met verhalen. Die vaardigheid zal je niet alleen van pas komen als je aan artikelen werkt, maar ook bij het schrijven van webteksten, mailings en blogs. Maar de cursus gaat verder dan dat: je leert ook je eigen verhaal beter kennen, zodat je jezelf en je bedrijf beter kunt verkopen aan potentiële klanten.

Kortom: je denkt niet meer alleen als schrijver, maar ook als verhalenverteller.

Aan bod komen:

  • Hoe bepaal je de invalshoek van je tekst?
  • Hoe begin je een artikel aantrekkelijk en verrassend?
  • Hoe trek je lezers in het verhaal?
  • Hoe bouw je een spanningsboog op?
  • Hoe houd je de aandacht van lezers in je tekst?
  • Hoe zorg je voor een einde dat blijft hangen?

Voor wie?

  • Tekstschrijvers
  • Journalisten
  • Marketeers (schrijvend)

Zij gingen je voor

"Wat ik goed vond, was eigenlijk hetzelfde als wat ik goed aan je blog vind: het is down-to earth, praktisch, met hier en daar wat zelfspot een een grapje. Je hebt een duidelijke boodschap, en de flow van de cursus is afhankelijk van de deelnemers, en dat maakt het fijn dynamisch (je zit niet je ppt slides op te dreunen). De schrijfopdrachten waren leuk en verrassend effectief: direct resultaat dus."

Stefan

"Dat je mij ter plekke aan het schrijven kreeg is het grootste compliment. Nergens ga ik direct met een opdracht aan de slag.Ik vroeg me af waarom jou wel lukte wat in andere trainingen weerstand opwekt.De crux zit in je kwetsbaarheid. Je vertelt over je eigen worstelingen en plaatst jezelf naast de cursist, niet erboven. Je vertelde (en ik geloofde), dat het OK was om fouten te maken en kon mijn perfectionisme loslaten. Ik dacht niet na, ging schrijven (huh, dat lukt?) en de wereld is niet vergaan… Dit vind ik de toegevoegde waarde van de cursus. Je over een innerlijke blokkade helpen."

Renee

"De cursus was heel praktisch, waardoor je als deelnemer dus niet constant ‘achterover’ kunt leunen. Dat is heel goed. Verder leg je duidelijk en losjes uit, wat heel fijn is, en had je duidelijk bedacht wat je ons allemaal wilde vertellen."

Xander

"Ik vond het goed dat de cursus heel concreet was. Vrijwel alles was direct bruikbaar en de inhoud was to-the-point. Jouw ‘coaching on the job’ was ook waardevol. Knap hoe je voor iedereen meteen een advies had. Ik heb dan ook een aantal goede tips gekregen. En fijn dat we geen tijd verdeden met obligate voorstelrondjes, maar direct aan de slag gingen met leuke en leerzame informatie."

Janneke

"Toevallig kreeg ik de vraag onder ogen om drie dingen te bedenken waar je vandaag dankbaar voor bent. (Komt uit de positieve psychologie; als je geen context hebt klinkt het misschien zweverig of vaag. Wat het niet is.) Nou, ik ben dankbaar dat ik in staat ben geweest om deze cursusavond te volgen. Kunnen doen wat je leuk vindt is niet altijd vanzelfsprekend."

Ingrid

Waarom bij mij een cursus volgen?

  • Als freelance journalist weet ik uit ervaring hoe je verhalen schrijft die mensen raken. Ik schreef in de afgelopen 15 jaar honderden verhalende artikelen voor onder meer De Volkskrant, NRC, Psychologie Magazine en Quest.
  • In 2013 verscheen er een thriller van mijn hand, Savelsbos, uitgegeven door uitgeverij De Bezige Bij/Cargo en genomineerd voor de Schaduwprijs (voor beste spannende debuut).
  • Op mijn blog Schrijfvis geef ik schrijftips in. Het resultaat: 50.000 bezoekers per maand, een mailinglijst met bijna 10.000 abonnees en ruim 500 mensen die een cursus bij me volgden.
  • Al meer dan 500 mensen volgden deze cursus.

Na afloop van de cursus heb je recht op één keer feedback op een artikel dat je schrijft met het cursusmateriaal.

De prijs van de cursus is is alleen vandaag en morgen 101 euro (in plaats van 149 euro), omdat de online omgeving pas net af is.  De BTW van dit bedrag is aftrekbaar als je de cursus voor zakelijke doeleinden volgt). Als je hebt betaald, krijg je een gespecificeerde rekening in je mailbox. Je kunt tot een week van tevoren kosteloos annuleren.

 

Betaal & begin met met storytelling