Skip to main content

Een domeinnaam kiezen? Dit vergeten de meeste mensen

By 4 oktober 2021Blog opzetten
domeinnaam-kiezen

Een domeinnaam kiezen is eenvoudig…als je de toekomst zou kunnen voorspellen. Als ik een glazen bol had, zou het ik precies zo aanpakken als de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie. Deze club duivenliefhebbers registreerde in de jaren negentig het domein npo.nl voor een paar euro. En dat was een goede investering, want ze kregen in 2012 een telefoontje uit televisieland. De bestuurders van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) besloten dat ze hun website per sé op npo.nl wilden hosten. Ze betaalden meer dan een ton om de domeinnaam over te nemen.    

Maar helaas, je kunt niet voorspellen in hoeverre een domeinnaam jou of een ander in de toekomst van pas komt. 

De meeste mensen vergeten dat als ze een domeinnaam registreren. Ze laten zich leiden door hun goede voornemens, een bedrijfsplan en hun wens om goed vindbaar te zijn op Google. En daardoor blijven ze vaak zitten met een domein dat ze niet kunnen of willen gebruiken.

In dit artikel vind je 3 denkfouten die mensen vaak maken bij het kiezen van een domeinnaam. 

1 – Domeinnaam kiezen? Een te specifieke naam kan tegen je werken

Je weet vaak niet meteen of je idee voor een website of blog werkt. Houd daar rekening mee bij het registreren van je domeinnaam. Zelf wilde ik in eerste instantie een blog beginnen over psychologie en sociale interactie. Over die onderwerpen schreef ik veel als journalist.

Eén van mijn meest gelezen artikelen was dit stuk over praatjes maken met vreemden uit Volkskrant Magazine. Ik kreeg zo veel reacties op dit verhaal dat ik in 2016 dacht: over dit onderwerp ga ik bloggen. Ik registeerde het domein praatjesmaker.nl 

Maar door een oefening (een aanrader voor mensen met blogambities) ontdekte ik dat ik liever een blog begon over mijn grootste hobby: schrijven. Ik vond het gek om op de domeinnaam praatjesmaker.nl schrijftips te gaan publiceren. En dus moest ik weer een nieuw domein kopen. 

Maar ook de naam Schrijfvis beperkt me op dit moment. Ik heb nu zo veel over schrijven gepubliceerd, dat ik de focus iets wil verleggen naar andere onderwerpen zoals creativiteit en ondernemen

De les: kies een domeinnaam waarmee je jezelf niet vastlegt op één onderwerp. Dat houdt je flexibel als je plannen veranderen. Een domeinnaam waarin je eigen naam zit (in mijn geval bijvoorbeeld dennisrijnvis.nl) is bijna altijd een goed idee. Plannen veranderen vaak, je naam meestal niet. 

2 – Domeinnaam registreren? De naam klinkt in je hoofd soms anders dan in een gesprek 

Soms klinkt een domeinnaam briljant in je hoofd, totdat je ‘m uitspreekt. Als ik de domeinnaam van deze website bijvoorbeeld noem in een gesprek, vragen mensen vaak: ‘Wacht even, hoe heet die website precies? Schrijf is?’ Spreek je domeinnaam dus hardop uit voordat je de url aanschaft. En kies niet voor een tongbreker of een woordgrapje dat een vreemde niet begrijpt, zoals Schrijfvis. 

3 – Domeinnaam kiezen? De naam is minder belangrijk dan je denkt voor vindbaarheid

Als je een website hebt waarop je gouden skippyballen verkoopt, denk je misschien dat het belangrijk is om het domein goudenskippybal.nl te registreren. Maar in de praktijk komen de meeste mensen via Google op je website terecht. En de domeinnaam is in de zoekresultaten minder belangrijk dan je denkt.

Als je maar genoeg goede teksten schrijft over het onderwerp van je keuze (bijvoorbeeld gouden skippyballen), kom je uiteindelijk bovenaan in de zoekresultaten, ongeacht je domeinnaam. Zo scoort mijn website Schrijfvis.nl goed op het populaire zoekwoord ‘blog schrijven’. Ik sta hoger dan concurrerende websites met namen als Blogkracht en De blogacademie. Kortom: kies voor een domeinnaam waarmee je opvalt en die goed blijft hangen bij mensen. Dat is veel belangrijker dan een naam met een belangrijk zoekwoord. 

Behalve natuurlijk als je bedrijfsnaam al een bekend merk is, zoals NPO. Dan wil je niet dat je bezoekers spontaan npo.nl in hun browser typen en vervolgens bij een website voor duivenhouders uitkomen. Al zijn postduiven best interessant, wist je bijvoorbeeld dat de duurste duif ter wereld voor 1.6 miljoen euro werd verkocht?   

Zelf een domeinnaam registreren?

Zelf heb ik mijn domeinnaam geregistreerd bij Xel.nl, een partij waarover ik erg tevreden ben. Lees hier hoe je binnen 20 minuten een blog of website opzet bij deze partij, en waarom hun service goed is. Hier registreer je zelf een domeinnaam bij Xel.nl

Lees ook:
Dit heb je nodig om een blog als Schrijfvis zelf op te zetten
Waarom ik voor wordpress-hosting heb gekozen op mijn blog
Dit is de meest persoonlijke blogger die ik ken

Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

One Comment

  • Nora Oosting schreef:

    Beste Dennis,
    Ik ben het niet helemaal met je eens. Volgens mij is je domeinnaam wél erg belangrijk voor je SEO, wanneer je weinig tekst heb en veel plaatjes. Je kan natuurlijk wel tekst verbergen in de titels van je plaatjes, maar die leveren wel veel minder op dan je domeinnaam. En als je maar weinig tekst hebt wil je voor de leesbaarheid ook niet te vaak dezelfde woorden gebruiken. In mijn ogen is er toch altijd een lastig evenwicht tussen mooie teksten (indien je maar weinig tekst hebt) en wat goed is voor je SEO.

Leave a Reply