Skip to main content

Maak van de tekst op je homepage geen verdwenen Russische soldaat

By 9 februari 2021Blog opzetten

Wat heeft een websitetekst – en dan met name de tekst op je homepage – te maken met een zoekgeraakte militair? Dat ga ik je uitleggen in dit artikel.   

Gisteren liep ik opeens achter een Russische soldaat uit 1943 door de sneeuw. Met grote stappen marcheerde hij door de de straat voor mijn huis terwijl sneeuwstorm Darcy door Delft blies. Hij droeg zwarte laarzen en een ouderwets uniform. Op zijn rug hing een kruik. 

Ik had even het gevoel dat de storm me terug in de tijd blies. Aarzelend sprak ik de man aan. Waarom had hij dat uniform aan?

“Dit is mijn hobby”, legde hij uit. “Ik ben gek van de Tweede wereldoorlog. En zo’n sneeuwbui leek me wel een geschikt moment om mijn Russische uniform te dragen. Soldaten uit Rusland droegen dit aan het oostfront.” 

Wat je meestal vergeet in een websitetekst

De man wekte mijn interesse, want ik schrijf als freelancer voor Quest Historie. De Tweede Wereldoorlog is ook mijn favoriete onderwerp. De ‘soldaat’ en ik spraken nog een tijdje over sneeuw, het Russische leger en laarzen. Daarna banjerde ik door de sneeuw naar de supermarkt 

Later moest ik opnieuw aan de man denken. Zou ik hem niet eens kunnen interviewen voor Quest? Toen besefte ik dat ik niets van hem had: geen visitekaartje, geen telefoonnummer. Ja, hij had wel zijn adres genoemd, maar dat was ik alweer vergeten. Waarom hadden we geen contactgegevens uitgewisseld? 

Op internet gaat het vaak zoals tijdens mijn ontmoeting met de ‘Russische soldaat’. Je googelt wat, surft langs websites en komt op onverwachte plekken interessante mensen, spullen en artikelen tegen. Maar dat vergeet je weer.

Tegen de tijd dat je er weer aan denkt, ben je vergeten op welke website of welk blog je die leuke informatie precies voorbij zag komen. Het voorval met de ‘Russische soldaat’ inspireerde me om mijn belangrijkste websitetekst op Schrijfvis aan te passen. 

Waarom je websitetekst niet uitnodigt

Maandelijks bezoeken ongeveer 100.000 mensen Schrijfvis. Volgens Google Analytics komt maar 10 tot 20 procent van die mensen weer terug. De meeste mensen lezen één of twee schrijftips, en verliezen mijn website daarna uit het oog. 

De tekst op mijn homepage speelde daar zeker een rol bij. De eerste zinnen waren even uitnodigend als het Russische oostfront.  Tot voor kort was dit de eerste websitetekst die mijn bezoekers zagen:

Welkom! Op Schrijfvis vind je een zee aan gratis schrijftips. Wil je een boek schrijven? Of wil je juist het schrijven van zakelijke teksten, blogs of lange artikelen onder de knie krijgen? Volg één van mijn schrijfcursussen. 

Na de ontmoeting in de sneeuw en keek ik nog eens kritisch naar de tekst. Wat deed ik hier nu eigenlijk? 

Ik stelde mezelf voor, legde uit wat ik deed en wenste de bezoeker veel succes op mijn website. Maar net als de Russische soldaat vergat ik belangrijkste. Ik nam geen concrete stap om mijn bezoekers uit te nodigen in contact te blijven. Met een duur leenwoord heet dat: call to action.

Vergeet deze stap niet in de websitetekst op je homepage

Waarschijnlijk is het herkenbaar voor veel mensen en bedrijven met een eigen website of blog. Je verwelkomt je bezoekers, je stuurt ze dieper je website in en je hoop dat ze je naam onthouden. Maar de meest mensen vertrekken en keren nooit meer terug 

(deze denkfouten kosten je trouwens ook bezoekers)

Vorige week veranderde ik daarom mijn belangrijkste websitetekst. Ik deed wat de Russische soldaat en ik vergaten bij onze ontmoeting: vragen om contactgegevens. 

In de drie regels bovenaan mijn homepage, bied ik mijn bezoekers nu een schrijftip aan, en ik vraag ze hun e-mail-adres achter te laten.  

Misschien vind je zo’n call to action op je homepage opdringerig. Dat begrijp ik. Om eerlijk te zijn durfde ik de Russische soldaat ook niet zomaar om zijn telefoonnummer te vragen. Wat zou hij wel niet denken? 

We hebben daar allemaal last van. Hoe vaak slaan we ons niet achteraf voor het hoofd als we die leuke man of vrouw hebben ontmoet in de kroeg. Hadden we maar een telefoonnummer gevraagd, of desnoods een Facebook-adres. Maar je kunt er dan niets meer aan veranderen. 

Durf jij je het anders te doen dan de Russische soldaat?

Het voordeel van een je homepage is dat je de tekst wél kunt veranderen, vandaag nog.

Bedenk dat veel mensen maar één of twee minuten op je website zijn. Ze lezen hooguit de eerste paar regels van je homepage. Waarom zou je ze niet uitnodigen om met je in contact te blijven?

Mensen die interessante informatie lezen op je website, willen vaak wel terugkomen. Maar ze vergeten om actie te ondernemen. Ze schrijven zich niet meteen in op je mailinglijst, nemen je niet op in bookmarks, en ze schaffen al helemaal niet meteen een product aan.

Nodig ze daarom in de eerste regels van je homepage expliciet uit om een kleine stap te zetten en hun mailadres achter te laten, een proefproduct te bestellen, of een account aan te maken. Daarmee geef je ze daarmee net het zetje dat ze nodig hebben.

Bij bijna alle succesvolle bedrijven en ondernemers bevat de eerste alinea van de homepage een call to action. Supermark Picnic vraagt je bijvoorbeeld een app te downloaden. Nieuwsbriefdienst Sendinblue biedt je een gratis account aan. Marketingoeroe Gary Vaynerchuk leidt je meteen naar het inschrijvingsformulier voor zijn nieuwsbrief.

Dat is niet voor niets. Het werkt.

Het aantal aanmeldingen voor mijn nieuwsbrief verdubbelde bijna door de nieuwe tekst. En vorige week keerden er vijf procent meer bezoekers terug naar mijn website – nadat ik mijn nieuwsbrief had uitgestuurd.

(Zo schrijf je trouwens een aantrekkelijke nieuwsbrief)

De Russische soldaat hoorde niet bij mijn nieuwe bezoekers. Toevallig kwam ik hem vandaag opnieuw tegen. Hij blijkt schuin tegenover me te wonen. Met een grote sneeuwschuiver veegde hij het stoepje voor zijn huis schoon. Zijn e-mailadres heb ik nog steeds niet.

Maar ouderwetse soldaten hadden natuurlijk ook geen e-mail. Misschien moet ik binnenkort mijn favoriete gebeurtenis uit de Tweede Wereldoorlog naspelen en hem een postduif sturen.

Lees al mijn tips over bloggen, of in ieder geval:

Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.

Boek schrijven?

Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.

Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?

Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!

Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussen

Luister de Schrijfvis-podcast

Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.

Luister de podcast

Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

2 Comments

  • Tirza Braakman schreef:

    Interessante tip! Als communicatiebureau hameren wij bij onze klanten tot vervelens toe op die zogenaamde call to actions.

    Ik heb ook een tip voor jou. Toen ik op het linkje naar de website van Picnic klikte (was wel benieuwd) zag ik dat de pagina op hetzelfde venster werd geopend. Ik was dus ineens niet meer op je website. Nu kan ik het pijltje naar links wel vinden, maar Google registreert dit als een bounce. Om dat te voorkomen kun je het beste instellen dat externe linkjes standaard op een nieuw venster worden geopend.

Leave a Reply