Skip to main content

De beste SEO-strategie – of hoe ik beroemd werd met jongleren

seo-strategie-beste

In dit artikel lees je hoe een klunzig optreden met jongleerballen me op het spoor zette van een simpele maar effectieve SEO-strategie met zogenoemde longtail-zoekwoorden (dat is minder saai als het klinkt).

Mijn broertje volgde als tiener een cursus jongleren. Hij kon al snel vijf jongleerballen minutenlang in de lucht houden. Soms stond hij ermee te gooien in de huiskamer. De ballen vlogen dan rakelings langs de lampen. Mijn vader kreeg het kunstje ook onder de knie. Niet met vijf, maar wel met vier ballen. Soms probeerde ik het ook, maar dan zwiepten de lampenkappen heen en weer en moest iedereen dekking zoeken. 

Pas na maandenlang oefenen, lukt het mij om drie ballen een tijdje in de lucht te houden. Verder dan dat kwam ik niet met mijn twee linkerhanden. En toch ben ik nu de beroemdste jongleur van onze familie. Hoe dat zit?

De beste SEO-strategie: begin klein

Simpel: ik schreef er een stukje over en publiceerde het op internet. Als je in Google ‘wereldrecord jongleren’ intypt, verschijnt dit artikel op mijn persoonlijke website – Dennisrijnvis – bijna bovenaan in de zoekresultaten. Mijn vader en broertje zijn in geen velden of wegen te bekennen 😉

Het schrijven van artikelen die goed scoren in zoekmachines heet SEO-schrijven, oftewel schrijven voor Search Engine Optimization. (lees ook: wat is seo?) Als je slim en creatief schrijft kun je razendsnel bekend worden met een onderwerp waar je je een beetje in hebt verdiept. 

Mensen doen vaak een beetje lacherig over bovenstaand voorbeeld. Want hoeveel mensen zoeken er nou op de zoekterm ‘wereldrecord jongleren’? 

Eerlijk is eerlijk: niet veel. Per dag wordt mijn artikeltje over jongleren maar één of twee keer bezocht. Voor veel schrijvers is dat een reden om zo’n zoekwoord af te doen als oninteressant. En dat is in mijn ogen een fout in hun SEO-strategie.   

(Dit zijn trouwens de beste boeken over SEO)

Longtail-zoekwoorden: de waarde van achteraf-zaaltjes

Als je van schrijven houdt, is het juist slim om artikelen te schrijven over zogenoemde longtail-zoekwoorden. Dat zijn woorden waar maar zo’n 10 – 100 keer per maand op wordt gezocht in Google. 

Vaak zijn deze zoekwoorden gerelateerd aan een grotere zoekterm. Op ‘wereldrecord jongleren’ wordt bijvoorbeeld maar ongeveer 10 keer per maand gezocht. Maar de zogenoemde shorttail-zoekterm jongleren trekt 1500 bezoekers per maand.   

Veel mensen proberen daarom meteen om met hun artikel te scoren op zo’n populaire zoekterm. 

Maar als je je bij het schrijven van je eerste artikel over jongleren meteen op de algemene term ’jongleren’ richt, is de kans groot dat je hopeloos faalt. Het is alsof je als beginnend jongleur meteen in de piste van een uitverkocht circus gaat staan. 

Wat denk je dat er zou gebeuren als ik zomaar het kerstcircus van Carré zou binnenlopen en daar onbeholpen met drie ballen zou gaan jongleren? Waarschijnlijk zou de circusdirecteur iets roepen als: ‘haal die amateur weg!’ En dat is precies wat Google ook doet als jij met je artikelen onmiddellijk inzet op immens populaire zoekwoorden.

Schrijven voor Google? Begin met kleine klusjes

Je bent als SEO-schrijver niet zomaar klaar voor het grote publiek. Je moet jezelf eerst bewijzen en je naam vestigen. Dat doe je door kleine klusjes te doen voor de circusdirecteur, oftewel Google. 

Juist op zogenoemde longtail-zoekwoorden heeft Google behoefte aan artikelen. De zoekmachine wil niet alleen bruikbare zoekresultaten geven bij algemene zoektermen zoals ‘jongleren’ of ‘boek schrijven‘. De grote uitdaging voor het algoritme zit ‘m in het leveren van zoekresultaten bij hele specifieke zoekwoorden en vragen. Denk aan ‘wereldrecord jongleren’ of ‘leren jongleren met drie ballen’ 

Als schrijver is het slim om daarop in te spelen in je SEO-strategie. Google heeft maar weinig teksten die specifiek voor zulke zoekwoorden zijn geschreven. Als je er een paar schrijft, kom je al snel op plek één, twee of drie in de zoekresultaten bij zo’n gedetailleerde zoekopdracht. En daarmee trek je dan langzaam maar zeker meer bezoekers naar je website.  

Werk aan je reputatie

Nu denk je misschien: maar dat is veel werk voor weinig bezoekers. Dan vergeet je iets belangrijks. Het schrijven van SEO-artikelen voor longtail-zoekwoorden doe je niet alleen voor die paar bezoekers. Je werkt ook aan je reputatie bij Google.

Als je bijvoorbeeld een paar SEO-teksten hebt geschreven voor zoektermen als ‘wereldrecord jongleren’, ‘leren jongleren met drie ballen’ en ‘jongleren met vier ballen’, dan gaat Google je uiteindelijk zien als expert op dit specifieke onderwerp. Na een tijdje is het dan zinvol om ook een algemeen artikel te publiceren over ‘jongleren’.

De kans is groot dat je nu wél goed scoort op dat zoekwoord. Google heeft immers gezien dat je al veel over jongleren hebt geschreven.

Bij het opzetten van deze website over schrijven heb ik dezelfde strategie toegepast. Ik begon met artikelen over vragen als ‘hoeveel woorden heeft een boek’ en ‘boek beginnen’, daarna begon ik ook te scoren op de populaire zoekterm ‘boek schrijven’. 

Van longtail-zoekwoorden naar de spotlights

Ergens is dat logisch. Als je een bekend jongleur wil worden, treedt je ook eerst op in kleine achterafzaaltjes. Als je daar goed presteert, wordt je vanzelf een keer uitgenodigd door een directeur van een groot circus om voor duizenden mensen je kunsten te vertonen in zijn piste. 

Google kijkt ook zo naar nieuwe websites en schrijvers. Houd daar rekening mee bij je SEO-strategie: voel je niet te goed om eerst je kunsten te vertonen in de krochten van de zoekmachine. Je krijgt dan op een gegeven moment vanzelf de kans om in de spotlights te stappen. 

Overigens zul je mij nooit terugvinden in de zoekresultaten op de term ‘jongleren’. Dat is niet mijn doel. Ik ben veel te bang dat iemand me dan vraagt om eens met meer dan drie ballen te jongleren. 

Daarnaast weet ik meer van schrijven dan jongleren.

Cursus SEO

Wil je zelf ook beter scoren in Google met je artikelen? Bekijk dan mijn cursus Creatief schrijven voor meer Google-bezoekers. De tijd dat je een zoekwoord 33 keer moet herhalen, is gelukkig voorbij. In deze interactieve workshop leer je hoe je met slimme schrijftechnieken en strategieën meer bezoekers haalt uit Google. Je leert het van iemand met veel praktische ervaring. Op deze website trek ik dagelijks duizenden bezoekers met SEO-teksten.

Mis geen schrijftips…

Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.

Boek schrijven?

Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.

Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?

Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!

Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussen

Dit is mijn basiscursus: Pakkend Schrijven!

Schrijf je webteksten, rapporten, mailings of notities en heb je het gevoel dat ze aantrekkelijker kunnen? In mijn cursus Pakkend schrijven leer je de basistechnieken waarmee je elke tekst aantrekkelijker maakt. Bekijk nu deze cursus, tijdelijk slechts 79 euro!

Bekijk de cursus Pakkend schrijven

Voor gevorderden: cursus Storytelling in je tekst

Ga een stap verder en leer hoe je van je tekst een onweerstaanbaar verhaal maakt. In deze cursus oefen je met concrete schrijftechnieken die je steeds opnieuw kunt inzetten om je artikelen meer spanning, structuur en verrassing te geven.

Bekijk de cursus Storytelling in je tekst

Creatief schrijven? Ontgrendel je verbeelding

Houd je van creatief schrijven? Volg dan de online videoworkshop Korte verhalen schrijven – ontgrendel je verbeeldingBetaal en begin vandaag nog. Al 250 mensen gingen je voor! Na afloop heb je gegarandeerd een kort verhaal geschreven. Soms is een kort verhaal de eerste stap naar een boek.

Bekijk de cursus Kort verhaal - ontgrendel je verbeelding

Luister de Schrijfvis-podcast

Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.

Luister de podcast

Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

Leave a Reply