Als ik de statistieken van mijn podcast bekijk, ben ik altijd een beetje teleurgesteld. Maar is dat terecht?
De populairste aflevering van de Schrijfvis-podcast is mijn gesprek met schrijfcoach en auteur Mireille Geus. Ik interview haar in de oude bunker, waar ze vaak zit te schrijven in een schommelstoel om haar creativiteit te stimuleren. Ze geeft tips om een writersblock te voorkomen, en vertelt hoeveel woorden je per dag moet schrijven om een roman te voltooien.
Blijkbaar spreken haar concrete adviezen veel schrijvers aan, want de aflevering is nu 3.000 keer beluisterd. Zelf vind ik dat een beetje tegenvallen.
De populairste post op mijn blog (deze 21 woorden kun je altijd schrappen) is bijna 500.000 keer gelezen.
Maar door een e-mail van het bedrijf waar ik mijn podcasts host weet ik nu dat ik de statistieken van mijn podcast waarschijnlijk verkeerd interpreteer.
Hoeveel luisteraars heeft een gemiddelde podcast?
Buzzsprout is één van de grootste podcast hosts ter wereld (een aanrader voor als je zelf een podcast wil beginnen). En ze hadden een verrassende mededeling. De Schrijfvis-podcast hoort bij de 10 procent van best beluisterde podcasts in hun bestand.
Dat meet het bedrijf af aan het aantal downloads in de eerste 7 dagen na publicatie van een aflevering.
Als je gemiddeld meer dan 4.500 luisteraars hebt in die periode, hoor je bij de 1 procent van meest beluisterde podcasts.
Heb je gemiddeld meer dan 975 downloads na 7 dagen? Dan zit je bij de bovenste 5 procent. Kom je boven de 405 downloads uit, dan zit je net als ik al bij de beste 10 procent.
Maar zelfs als je gemiddeld maar 105 luisteraars in de eerste 7 dagen hebt, zit je al bij de top 25 van podcasts.
Zo weinig?
Dat lijken geen bijzonder hoge aantallen luisteraars. Maar een podcast luisteren is natuurlijk niet hetzelfde als een berichtje op een blog lezen.
Voor een bericht op een blog heb je maar vijf minuten nodig. En zelfs als je die tijd niet hebt, kun je de tekst snel scannen om de informatie te vinden die je nodig hebt
De gesprekken met schrijvers in de Schrijfvis-podcast duren gemiddeld zo’n 50 minuten. Daar moet je maar net zin en tijd voor hebben. Gemiddeld luisteren er in de eerste 7 dagen ongeveer 500 mensen. Nu zie ik in dat die score best aardig is.
Hoe krijg je meer luisteraars?
De grote vraag is natuurlijk hoe je meer luisteraars bereikt met je podcast. Bij mij zijn er vier dingen die helpen.
Als ik een aflevering op een originele manier aankondig op social media, leidt dat tot een piekje in luisteraars. Zelf deel ik bijna nooit geluidsfragmenten. Mijn ervaring is dat mensen die dan hooguit even luisteren, en weer verder gaan.
Het werkt voor mij beter om een getypt berichtje met een grappige anekdote uit het gesprek in een bericht te delen en vervolgens naar de aflevering te linken.
Zo leverde mijn LinkedIn-post over de broer van laaggeletterdheiddeskundige Geesje Tomassen me veel verkeer naar de podcast op.
Nog beter werkt mijn nieuwsbrief. Ik heb een mailinglijst met ruim 10.000 abonnees van dit blog. Als ik een podcast-aflevering vermeld, leidt dat tot ongeveer 250 extra luisteraars.
Het kiezen van gasten helpt ook bij het trekken van nieuwe luisteraars. Toen ik sterrenkundige Govert Schilling interviewde, deelde hij de aflevering bijvoorbeeld met zijn dertigduizend volgers op Twitter.
Meer afleveringen = meer luisteraars
Maar de beste manier om het aantal luisteraars van je podcast omhoog te brengen, is heel simpel. Maak méér afleveringen. In het laatste kwartaal van 2021 experimenteerde ik met een wekelijkse editie van de Schrijfvis-podcast.
In die periode bereikte ik in drie maanden ruim 8.000 luisteraars. Dat heb ik sindsdien niet meer gehaald.
Regelmaat is namelijk het allermoeilijkste bij het maken van een podcast. Tenminste, dat is mijn ervaring. Tussen aflevering 21 met LinkedIn-fenomeen Christ Coolen en aflevering 22 met Geesje Tomassen zaten vijf maanden waarin ik niets produceerde.
Mijn goede voornemen om meer luisteraars te trekken, is dus vooral: meer podcasts maken. Minimaal één per maand.
Ik begin komende week met een aflevering waarin ik één van de bekendste schrijvers van Nederland spreek, Kluun. Hij verkocht meer dan een miljoen exemplaren van zijn debuutroman Komt een vrouw bij de dokter.
Abonneer je alvast op de Schrijfvis-podcast via Spotify of Apple Podcasts.
Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.
Boek schrijven?
Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.
Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?
Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!
Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussenLuister de Schrijfvis-podcast
Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.
Luister de podcast