Skip to main content

Hoe Frankwandelt.nl van een hobbyproject uitgroeide tot het grootste wandelblog van Nederland

frankwandelt-foto

Een grote website over wandelen beginnen was het doel van Frank van der Meer. Toen hij in 2011 begon met het blog dat uiteindelijk zou uitgroeien tot Frankwandelt.nl had hij een publiek van maar twee mensen voor ogen: zijn broer en zus. 

“Zij wonen in Australië. Het leek me leuk als zij op de hoogte zouden blijven van wat ik deed. Dus toen ik op een dag een wandeling ging maken, dacht ik: hier kan ik mooi een verslagje van schrijven op mijn website. 

Hij kreeg leuke reacties van zijn broer en zus. En dus maakte hij nog een paar verslagjes van wandelingen. “Op een dag merkte ik dat er meer dan twee bezoekers op mijn website kwamen, dus niet alleen mijn broer en zus. Tientallen mensen belandden op mijn website via Google, omdat ze zoektermen hadden ingetypt die met wandelen te maken hadden. Dat vond ik magisch en verslavend. Het werd een kleine obsessie voor me om nog meer bezoekers naar mijn website te trekken.  

(Hoe begin je zelf een blog? Lees hier hoe je binnen 20 minuten een website opzet)

Van experimentje tot geld verdienen met een website

Inmiddels is Frankwandelt.nl een begrip onder wandelaars. Maandelijks bezoeken ruim 100.000 bezoekers de website voor de vele honderden wandelroutes en tips die Frank op een rij heeft gezet. Als je al zijn verslagen zou uitprinten en achter elkaar zou leggen, zou je over het papier een flinke wandeling kunnen maken. Hoe heeft hij Frankwandelt.nl opgebouwd, hoe schrijft hij zijn wandeltips? En hoe veel tijd steek hij in zijn website? 

Heb je altijd al iets met wandelen gehad? 

Niet altijd. Toen ik jong was moest ik soms met mijn ouders wandelen in het bos. Dat wilde ik dan niet, ik ging liever een boek lezen. Maar ik fantaseerde wel over hoe het zou zijn om in mijn eentje op pad te gaan, met een bijl waarmee ik bomen zou omhakken om een kampvuur te maken. Het trok me dus altijd al.  

In mijn studententijd heb ik wandelen echt ontdekt. Ik was toen een jaar of twintig. Met zes vrienden maakte ik een trektocht in de Ardennen. We hadden een rugzak met tentje op onze rug en volgden geen route. We liepen onze neus achterna en maakten ‘s avonds een kampvuur. Dat vrije gevoel dat je zelf kunt bepalen waar je heen gaat, met je hele hebben en houwen op je rug – ik vond het fantastisch. 

Wandelen in de natuur is nu een soort eerste levensbehoefte van me. Als ik het niet doe, merk ik dat ik het echt mis.

Had je ooit vermoed dat je een website over wandelen zou beginnen, waar je nog geld mee zou verdienen ook? 

Nee, eigenlijk niet. Ik begon mijn website, omdat ik webmaster werd bij mijn werkgever Vluchtelingenwerk. Eigenlijk wilde ik vooral technisch snappen hoe zoiets werkte. Ik heb de website gebouwd met Joomla. Pas later heb ik de naam Frankwandelt geregistreerd. Het onderwerp wandelen is echt bij toeval ontstaan door dat verslagje dat ik schreef voor mijn broer en zus. En geld verdienen met een website was nooit het doel. Maar toen ik een paar duizend bezoekers per maand ontving, dacht ik: dit begint serieus te worden. 

Hoe ben je erin geslaagd zo veel bezoekers te trekken? 

Toen ik ontdekte dat veel mensen op mijn website belandden via Google, ben ik me  steeds meer gaan verdiepen in SEO, oftewel Search Engine Optimalization (lees hier wat SEO is). Je leert daarbij technieken om je teksten beter vindbaar te maken in Google. 

Dat doe je bijvoorbeeld door slimme tussenkopjes te gebruiken in je tekst. In die kopjes zet je het trefwoord, waarmee je gevonden wilt worden. Als ik een bericht schrijf over een wandeling op het Pieterpad, zorg ik dat het woord Pieterpad regelmatig voorkomt in de tussenkoppen. 

Maar dat is maar een detail van SEO. Het allerbelangrijkste is dat je aantrekkelijke en overzichtelijke artikelen schrijft in hapklare brokken. Mensen blijven dan langer op je website, en dat beloont Google met een hogere positie. 

Hoe pak jij het schrijven van artikelen aan? 

Dat is natuurlijk erg veranderd in de loop der jaren. In het begin schreef ik letterlijk voor mijn broer en zus. Ik schreef over onderlinge grapjes die vooral zij zouden begrijpen. Dat doe ik nu natuurlijk niet meer. Het uitgangspunt van mijn artikelen over wandelroutes is dat mensen er iets aan hebben. Op basis van de mijn blogs kun je inschatten hoe zwaar een wandeling is, en waar je een taai stuk tegenkomt. 

Ik probeer ook eerlijk te zijn. Als ik een saai gedeelte tegenkom in een wandeling, schrijf ik dat ook op. Laatst had ik dat tijdens een etappe van het Pieterpad. Ik belandde op een geasfalteerd pad met uitzicht op drukke wegen, windmolenparken en distributiecentra. 

Hoe persoonlijk ben je in je teksten? Laat je veel van jezelf zien of gaat het alleen over wandelingen. 

Een paar jaar geleden zei een vormgever die ik inhuurde: “Leuke website heb je, maar ik lees niks over jou. Je website heet toch niet voor niets Frankwandelt? Ik zou meer willen weten over wie Frank nou eigenlijk is.” 

Dat heb ik onthouden. Ik ben toen iets persoonlijker gaan schrijven. Zo is appeltaart een terugkerend thema in mijn artikelen. Na een lange wandeling eet ik graag een stukje appeltaart. Daar schrijf ik nu vaak over. En ik tip leuke tentjes. 

In mijn teksten zit ook wel emotie. Als een wandeling me niet bevalt, vraag ik me hardop af: waarom schotelen de makers van deze route mij dit voor? Maar ik kan ook écht enthousiast zijn. Lezers kunnen erop rekenen dat ik altijd oprecht ben. 

Welke schrijftechnieken gebruik je om je lezers in je verhalen te trekken? 

Mijn kracht is dingen helder verwoorden, in korte zinnen. Ik schrijf vrij puntig. De artikelen moeten makkelijk leesbaar zijn voor mensen. Ik probeer zo kernachtig mogelijk te beschrijven wat je tegenkomt op een route, en dan vermeld ik nog een aantal leuke details en weetjes.  

Heel creatief schrijven vind ik moeilijker, beeldspraak gebruiken bijvoorbeeld. Dat zou ik nog wel meer willen doen, net als de verbeelding van lezers stimuleren. Ik zou mensen nog iets meer willen laten proeven van de omgeving, van opstuivend zand. Al moet een tekst naar mijn mening ook niet overdreven poëtisch worden. Mijn stijl moet wel authentiek blijven. 

Hoeveel tijd besteed je aan Frankwandelt.nl

Tja, hoe vaak blog ik? Per week werk ik ongeveer 40 uur aan de website. Per week schrijf ik twee of drie blogs over wandelen. Per artikel ben ik al snel zes uur bezig, exclusief het wandelen, want dat beschouw ik niet als werk.

Veel tijd gaat ook zitten in het doorontwikkelen van mijn website. Op dit moment ben ik bijvoorbeeld al mijn 600 wandelblogs aan het aanpassen, omdat ik met een nieuw systeem grotere foto’s bij de artikelen wil tonen, zodat de website sneller wordt. Maar ook dat doe ik met veel plezier. Werken aan Frankwandelt.nl vind ik eigenlijk altijd leuk. Vroeger vond ik het wel eens overdreven als mensen zeiden: ik heb passie voor mijn werk. Maar ik kan nu oprecht zeggen: mijn website is mijn passie. 

Lees ook:

Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.

Boek schrijven?

Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.

Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?

Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!

Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussen

Luister de Schrijfvis-podcast

Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.

Luister de podcast

Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

Leave a Reply