Skip to main content

Scoort een lange SEO-tekst beter in Google? Over het Pippi Langkous-effect

By 28 augustus 2022september 1st, 2022SEO-schrijven
seo-tekst-lengte-fabel

De lengte van een SEO-tekst schijnt nogal belangrijk te zijn. Als je minder dan 300 woorden schrijft, zal Google je nooit hoog in de zoekresultaten opnemen. Toch? 

Als ik deze ‘goede raad’ lees over SEO, moet ik altijd aan Pippi Langkous denken. En dat komt door een zinnetje dat vaak wordt gepost op social media door mensen die willen laten zien dat ze onbevangen aan iets nieuws beginnen. 

‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.’ 

De perfecte lengte van een SEO-tekst

Vaak staat er bij de quote een foto van Pippi Langkous. Want de hoofdrolspeler in de jeugdroman van Astrid Lindgren zou dit vaak hebben gezegd als ze vol zelfvertrouwen begon aan iets nieuws.  

Ik geef toe, het is een leuke quote, maar er is een probleem. 

Pippi Langkous heeft dit nooit gezegd. Niet in de boeken van Astrid Lindgren, en niet in de televisieserie. Het zinnetje is alleen zo vaak toegeschreven aan Pippi dat iedereen inmiddels denkt dat de uitspraak van haar is.

Bij het advies over de lengte van SEO-teksten is ongeveer hetzelfde aan de hand. Veel zogenoemde experts op het gebied van zoekmachine-optimalisatie praten elkaar na. 

Een blog met een groot aantal woorden zou volgens hen meer kans maken op een hoge ranking in Google, dan een korter blog over hetzelfde onderwerp. In de bekende SEO-tool Yoast krijg je zelfs een waarschuwing als je tekst minder dan 300 woorden lang is

Maar is Google echt zo gek op lange teksten? 

Nee, daar is geen enkele aanwijzing voor. Sterker nog: in een bericht over een nieuwe algoritme-update (2022) spreekt Google dit tegen. Je leest daar het volgende: 

Schrijf je teksten van een bepaald aantal woorden omdat je hebt gehoord of gelezen dat Google een voorkeur heeft voor een bepaald woordenaantal? Nee, dat hebben we niet.  

En als je er even over nadenkt, is dat ook logisch. Google wil kwalitatief goede zoekresultaten bieden. Wanneer de zoekmachine langere teksten voorrang zou geven, zou dat niet leiden tot betere teksten. 

Integendeel, iedereen die wil scoren met SEO-teksten zou dan lange verhalen gaan schrijven over onderwerpen die ook in een paar zinnen zijn uit te leggen. Als je een beetje verstand hebt van schrijven, weet wat er dan gebeurt met teksten. Ze worden wollig en langdradig.

Met een SEO-tekstje van drie zinnen op nummer 1

Als je iets kort en krachtig kan uitleggen (deze 21 woorden kun je altijd schrappen), is dat bijna altijd beter dan langdradig verhaal. Dat vindt ook Google. Dat kun je gemakkelijk afleiden uit de zoekresultaten. Ik zal je een voorbeeld geven. 

Stel je voor: je bent op zoek naar de juiste vervoeging van het werkwoord googelen. Je typt in het zoekveld in ‘googlen of googelen’. 

(Dit is trouwens een zoekterm met flink wat concurrentie. Per maand voeren vele honderden mensen deze zoekopdracht in)

Het bovenste zoekresultaat is dit artikeltje op een blog met de naam Tekstcreaties. Het telt nog geen honderd woorden, en in de titel zit een schrijffout. Maar je vindt er wel razendsnel een goede uitleg van hoe je het werkwoord googelen vervoegt

Wat Pippi Langkous wel zei

Kortom: het gaat niet om lengte, en (sorry taalnazi’s) zelfs niet om spelling. Het gaat erom dat je lezers in jouw tekst vinden wat ze zoeken. De inhoud is belangrijk, niet de lengte.

Houd het kort als je je lezer daarmee helpt. Wijd uit als je lezers naar details en diepgang op zoek zijn.  

Vergeet dus nu meteen alle zogenaamde ‘regels’ over een minimum aantal woorden in SEO-teksten. Zoals Pippi Langkous zou zeggen: 

Wees blij dat u ze kwijt bent. Opgeruimd staat netjes. 

En ja, dat heeft ze wél echt gezegd.

Vind je dit interessant? Bekijk dan mijn cursus Creatief schrijven voor meer Google-bezoekers.

Lees ook:

Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

Leave a Reply