Met deze schrijfstijl verzamelde ik 10.000 abonnees op mijn nieuwsbrief (ik was wel een beetje bang voor ze)

Door 7 maart 2019 mei 1st, 2019 Zakelijk schrijven
nieuwsbrief schrijven

Een nieuwsbrief schrijven; het is soms best spannend. Toen ik net begon met Schrijfvis was ik zelfs een beetje bang voor mijn nieuwsbriefabonnees.

In de eerste weken schreven tot mijn verbazing bijna 1000 mensen zich in voor mijn mailinglijst. Maar daadwerkelijk een nieuwsbrief maken en versturen? Dat durfde ik gek genoeg niet. Het voelde als een grote stap om een tekstje te schrijven dat bij een paar duizend mensen in hun mailbox zou verschijnen. Ik had het gevoel dat ik met iets bijzonders moest komen, anders zou iedereen zich meteen weer uitschrijven. Niets wat ik schreef leek goed genoeg.

Steeds opnieuw stelde ik het schrijven van mijn eerste nieuwsbrief uit.  Uiteindelijk duurde het meer dan zes maanden voordat ik de eerste ‘Schrijfvis’ verstuurde.

Niet zo slim, want als mensen zo lang niets van je horen vergeten ze dat ze zich hebben ingeschreven.

Nieuwsbrief schrijven – 7 tips

Inmiddels heb ik me over mijn nieuwsbrief-angst heen gezet. Ik heb de afgelopen drie jaar tientallen nieuwsbrieven verstuurd. Mijn abonneebestand van 1000 is vertienvoudigd naar 10.000. En mijn nieuwsbrief is naast mijn blog een belangrijke spil geworden van mijn bedrijf Schrijfvis, waarmee ik schrijfcursussen geef.

In deze post deel ik de lessen die ik leerde. Ik geef 7 tips voor een schrijfstijl en insteek die leidt tot nieuwsbrieven waarop mensen wél zitten te wachten.

Nieuwsbrief schrijven – tip 1 – Delen, delen, delen en niet opdringen

Of je nu mindfulness-cursussen verkoopt of recepten voor vegetarisch hondenvoedsel. Als een verhaal over je eigen dienst of product de belangrijkste boodschap van je nieuwsbrief is, gaan de lezers je met andere ogen bekijken. Je wordt dan die verkoper die zijn voet tussen de deur probeert te zetten. En wat doen mensen bij zo iemand?

Precies. Ze gooien de deur dicht.

Mijn advies: probeer niets te verkopen, maar deel je kennis.   
In mijn nieuwsbrieven vind je voornamelijk schrijftips. In de subject staan tips als ‘deze 7 hulpwerkwoorden kun je beter schrappen‘, of ‘vermijd deze standaardzinnen in je mails‘. Lezers kunnen die adviezen meteen toepassen om hun e-mails, sollicitatiebrieven of webteksten te verbeteren. Ze zijn daardoor eerder geneigd een nieuwsbrief te openen.

Mijn producten (de betaalde schrijfcursussen die ik geef in Den Haag) noem ik slechts in een bijzin aan het einde van mijn mailing. Ik raad je aan om dat ook te doen.

Waarom niet prominenter? Omdat een nieuwsbrief je abonnees in de eerste plaats iets moet opleveren. Alleen als de inhoud direct waardevol is, hebben ze een reden om de volgende editie opnieuw te openen (de meeste mensen hebben niet als doel iets te kopen als ze zich inschrijven voor een nieuwsbrief).

Word een goede kennis

Een nieuwsbrief is vooral een manier om een relatie op te bouwen; geen verkoopkanaal. Je wordt door je kennis te delen een soort bekende van je lezers, een deskundige waaraan ze zullen denken als ze wél een product of dienst aan willen schaffen.

Dat geldt natuurlijk niet alleen bij het verkopen van schrijfcursussen. Verkoop je matrassen. Schrijf dan in je nieuwsbrief niet te veel over die matrassen, maar geef je lezers advies over slapen. Wat zijn de beste slaaphoudingen? Waar vind je goede muziek om in slaap te komen? Hoe herken je goede matrassen?

Ben je sportpsycholoog? Schrijf dan niet meteen over de sessies die mensen bij jou kunnen boeken, maar deel inzichten die hen kunnen helpen op het sportveld. Welke rituelen kunnen helpen om rustig te blijven tijdens een wedstrijd? Met welke oefeningen kunnen ze zichzelf motiveren tijdens trainingen?

Wees geen verkoper

Ben je schrijver en heb je een boek geschreven? Schrijf dan in je nieuwsbrief niet alleen over je boek, maar deel korte verhalen, columns en vertel hoe je boek tot stand gekomen is. Alleen dan worden mensen mogelijk enthousiast over jou en je product.

Wees dus geen verkoper in je nieuwsbrief, maar de expert die hulp biedt. Dan hoef je helemaal niet bang te zijn (zoals ik was) dat mensen zich ergeren aan je nieuwsbrief. Sterker nog: ik krijg regelmatig bedankjes in mijn mailbox, zoals deze:   

Hi Schrijfvis
Lekker bezig en leuke tips weer. Ik wil je nog bedanken voor de tip over het boek van Stephen King. Heb het met veel plezier gelezen.

Hoi Dennis
Met veel plezier lees ik je nieuwsbrieven en de schrijftips je ons stuurt. Ik vroeg me echter af of jij misschien een top-10 lijstje van boeken hebt waar tips of advies instaan over schrijven, redigeren etc?

Nieuwsbrief schrijven – tip 2 – Haak in op het dagelijks leven

Wat houdt je lezer op dit moment bezig? Stel jezelf die vraag voordat je de eerste zin van je nieuwsbrief schrijft. Je tekst wordt aantrekkelijker als je je tips voorziet van een ‘haakje’ naar het dagelijks leven van je nieuwsbriefabonnee. .

Dat klinkt ingewikkelder dan het lijkt.  In mijn eigen teksten probeer ik vaak in te spelen op specifieke gebeurtenissen of evenementen waar iedereen mee te maken heeft, zoals oudjaar, de herfst, of koningsdag.

Zo begon ik mijn eerste nieuwsbrief in januari op deze manier:   

Ik wens je een gelukkig 2019, maar deze 12 ouderwetsche woorden niet. Ze maken je teksten afstandelijk en oubollig (of gebruik je in het dagelijks leven ook woorden als derven of gelieve?)

En in de zomer schreef ik:

Ga je deze zomer eindelijk die stokoude teksten op je website eens aanpassen? (laten we eerlijk zijn, dat stellen we allemaal het hele jaar uit) Lees eerst dit stuk over 7 veel voorkomende denkfouten bij het schrijven van webteksten.

Hoe algemeen deze situaties ook zijn (zomer, nieuwjaar), je nieuwsbrieven wekken toch een meer urgent gevoel op bij je lezer door iets te noemen dat actueel is in hun leven. De kans wordt groter dat ze daadwerkelijk gaan lezen.

Dit werkt niet alleen bij vakanties en feesten, je kunt ook inspelen op het dagelijks leven van je lezer door een herkenbare situatie te beschrijven

Ken je dat? Je leest een belangrijke e-mail van jezelf terug en denkt: had ik dit niet met iets meer overtuiging kunnen opschrijven? Mij overkwam het laatst. Lees: deze 3 vormen van excuustaal verzwakken je e-mails.

Nieuwsbrief schrijven – tip 3 – Neem je nieuwsbrief en jezelf niet te serieus.

Humor en zelfspot zijn belangrijke wapens in een nieuwsbrief. Zelf schreef ik in één van mijn nieuwsbrieven over een genante dt-fout die ik had gemaakt. Nog nooit werd een editie zo goed gelezen. Bijna 60 procent van de lezers opende de nieuwsbrief.  

Misschien denk je: ik moet toch als een expert overkomen, waarom zou ik dan over mijn fouten schrijven?

Simpel: je lezers herkennen zich veel meer in de beginnersfouten die jij hebt gemaakt, dan in je succesverhalen. Zij zijn immers nog geen expert. Het is daarnaast vermoeiend als iemand alleen zijn successen benoemt. Juist het delen van fouten is inspirerend; het laat zien dat je ook een leerproces hebt doorgemaakt, net als je lezer.

Nieuwsbrief schrijven – tip 4 – Zorg voor een vleugje mysterie in je nieuwsbrief

Je mag de lezers van je nieuwsbrief best een beetje nieuwsgierig maken. Een vleugje mysterie kan ervoor zorgen dat ze verder lezen, of op een link klikken.

Hieronder lees je twee zinnen die ik zelf ooit gebruikte om lezers te verleiden tot een klik.

Wat hebben cavia’s en out-of-office reply’s met elkaar te maken? Je leest het in dit artikel.

Hier alvast een vrijdagmiddagborrel-quizvraag: wat is de kortste zin die je kunt maken in het Nederlands? Het antwoord lees je in deze blog, net als een doodsimpel recept waarmee je mooiere en begrijpelijkere zinnen schrijft.

In deze blog lees je hoe een taalparasiet soms al het leven uit onze teksten zuigt.

Ik weet wat je denkt: is dit geen ‘clickbait’? Ja, en je hebt gelijk, clickbait heeft een slechte naam, omdat het vaak slecht wordt uitgevoerd met grote beloftes als: dit artikel zal je verbazen en ontroeren.

Vervolgens kom je dan in een onbenullig artikeltje terecht dat deze belofte totaal niet waarmaakt.

Maar als je diepgaande artikelen schrijft op je blog of in je nieuwsbrief, mag je je lezer best een beetje uit de tent lokken. Je hoeft niet roomser dan de paus te zijn. Schrijf verleidelijke koppen en zinnen.

Nieuwsbrief schrijven – tip 5 – Wees persoonlijk

Zou je vakantiefoto’s delen in je nieuwsbrief? Waarschijnlijk zeg je instinctief nee. Maar je nieuwsbrief krijgt meer aantrekkingskracht als je lezer als je jezelf te laten zien in je mailings, soms letterlijk.

Zelf vermeld ik in mijn nieuwsbrieven vaak waar ik op het moment mee bezig ben qua werk. Ik deel bijvoorbeeld artikelen die ik schreef voor de Volkskrant of Quest.  Soms plaats ik foto’s in mijn nieuwsbrieven, bijvoorbeeld eentje waarop je me ziet dobberen in de Dode Zee. Je vraagt je misschien af: zitten mijn lezers daar echt op te wachten? Of je denkt: ik werk bij een formeel bedrijf, dat zou ik nooit doen.

Inderdaad, je moet voor jezelf goed afwegen hoe persoonlijk je wil of kunt zijn in je nieuwsbrief. Misschien wil jij absoluut geen vakantiefoto’s delen met je nieuwsbriefabonnees.

Maar ik geloof heilig dat mensen liever mail ontvangen van mensen van vlees en bloed, dan van een bedrijf met alleen een onpersoonlijk logo. Het helpt om te laten zien dat je meer bent dan alleen ondernemer, of werknemer. Zorg dus dat je nieuwsbrieven een gezicht krijgen. En ja, dat kan ook als je een groot bedrijf bent. Je kunt ook foto’s delen van een teamuitje, of medewerkers voorstellen met een persoonlijk tekstje, of filmpje.

Nieuwsbrief schrijven – tip 6 – Experimenteer en kijk wat werkt

Mijn eigen nieuwsbrieven bestaan uit korte tekstjes met foto’s en links naar artikelen op mijn eigen blog. Dat werkt voor mij goed. Gemiddeld opent meer dan 50 procent van mijn lezers mijn mailings, ruim 30 procent klikt door naar een artikel (meestal ongeveer 3.000 mensen van de 10.000). Daardoor verdubbelt het verkeer op mijn website als ik mijn nieuwsbrief verstuur.

Zoals eerder gezegd schrijf ik meestal maar één of twee zinnen over mijn cursusaanbod. Toch verkoop ik ongeveer de helft van mijn cursussen nadat ik mijn nieuwsbrief heb verstuurd.

Dat versturen doe ik niet op een vaste dag. Ik maak mijn nieuwsbrief één a twee keer per maand op het moment dat ik genoeg nieuwe artikelen heb om te delen.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de vorm van mijn nieuwsbrieven ook voor jou geschikt is.

Er gaan talloze mythes over de vorm van nieuwsbrieven. De één vindt dat ze een mooie lay-out moeten hebben. Andere experts zeggen dat nieuwsbrieven juist zo veel mogelijk op gewone e-mails moeten lijken, en dus uit louter tekst moeten bestaan.

Sommige experts zweren bij een vast moment om een nieuwsbrief te versturen, andere nemen het niet zo nauw met regelmaat.

Er zijn makers van nieuwsbrieven die net als ik vooral links naar hun eigen blog delen, maar anderen spelen voor curator en verzamelen juist interessante links naar allerlei websites.

Kijk naar andere nieuwsbrieven

Kortom: een nieuwsbrief kan in talloze vormen werken, er zijn geen regels waaraan je je moet houden. Het hangt af van je doelgroep en je eigen doel. Experimenteer daarom met verschillende vormen en kijk goed hoe anderen hun nieuwsbrieven versturen.

Zelf ben ik bijvoorbeeld een groot fan van de nieuwsbrieven van Paul Jarvis. Hij stuurt elke zondag een lang verhaal met alleen tekst (geen foto’s, geen links) vol diepe inzichten over publiceren op internet.

Maar ik houd ook van de nieuwsbrieven van Elger van de Wel, die wekelijks linkt naar interessante artikelen over media op Nederlandse en Amerikaanse websites.

En ik ben al jaren geabonneerd op de e-mails van Chris Guillebeau, die op onvoorspelbare momenten inzichten stuurt met tips voor ondernemers.

Nieuwbrief schrijven – tip 7 – Richt je niet op de massa

De verleiding is groot om je nieuwsbrieven te richten op een zo breed mogelijk publiek. ‘De Schrijfvis’ wordt bijvoorbeeld het beste gelezen als ik wat meer oppervlakkige schrijfonderwerpen promoot, zoals het schrappen van woorden en zinnen uit e-mails. Iedereen heeft daarmee te maken, ook mensen die in het dagelijks leven maar weinig met schrijven bezig zijn.

Mijn statistieken gaan na het versturen van een mailing met zo’n onderwerp door het dak, soms komen er bijna 5.000 bezoekers op mijn website.  Toch zorgen deze nieuwsbrieven niet voor de meeste betrokkenheid. De mensen die doorklikken, blijven meestal maar kort op schrijfvis.nl, en melden zich nauwelijks aan voor cursussen. Logisch, want het zijn niet de mensen voor wie schrijven het meest belangrijk is.

De echte schrijvers openen mijn nieuwsbrieven als ik onderwerpen voor gevorderden uitlicht, zoals storytelling of het opbouwen van spanning in teksten. Ik trek dan relatief weinig lezers (soms maar 2000 in plaats van 5000). Maar deze mensen zijn wel écht geïnteresseerd. Ze blijven lang op mijn website, lezen meerdere artikelen, en melden zich relatief vaak aan voor cursussen.

De kunst van een goede nieuwsbrief maken, is om je niet te laten leiden door cijfers over bezoekers en kliks. Je hebt niets aan een massa bezoekers die snel iets lezen en daarna weer weg surfen, je wilt juist de mensen trekken die diepgang waarderen. Dát zijn je trouwe lezers, en misschien zelfs potentiële klanten.

Nieuwsbrief schrijven – Bonustip – Kies een simpel nieuwsbriefplatform

Maak het jezelf makkelijk bij het schrijven van een nieuwsbrief. De drempel om je eerste nieuwsbrief te schrijven wordt groter als je voor een ingewikkeld nieuwsbriefplatform kiest. Bij het populaire Mailchimp heb je zo veel opties dat je er al snel duizelig van wordt. Je kunt talloze instellingen aanpassen voordat je eindelijk bij het scherm komt waarbij je een nieuwsbrief kunt schrijven.

Zelf gebruik ik SendinBlue, waar je na het inloggen alleen maar op ‘create an e-mail campaign’ hoeft te drukken en binnen een paar stappen een e-mail kunt verzenden naar je abonnees.

Bijkomend voordeel: SendinBlue is veel goedkoper dan Mailchimp.

Mailchimp is weliswaar tot 2000 abonnees gratis, maar daarna ga je tientallen tot honderden euro’s per maand betalen. Sendinblue kost slechts 19 euro voor 40.000 mails per maand.  

Je kunt bij Sendinblue met een paar muisklikken foto’s, koppen en kleuren aan je mails toevoegen. Maar je kunt ook kiezen voor de meest simpele optie waarbij je nieuwsbrief het uiterlijk krijgt van een doodgewone e-mail.

Maak het jezelf makkelijk, want uiteindelijk gaat het maken van een nieuwsbrief om wat je schrijft.

Lees ook:

Geen schrijftips missen, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, de Schrijfvis.
Wil je een boek schrijven? Meld je dan aan voor de Boekschrijfvis – mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken en korte verhalen. 

 

Dennis Rijnvis

Over Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

4 Comments

  • Elly schreef:

    weer zo’n geweldig leesbaar stuk waar ik een hoop van opsteek. Dank.

  • Thijs Heslenfeld schreef:

    Hoi Dennis, dank, interessant en dit helpt mij. Bemerk al heel lang een verflauwende belangstelling voor zowel nieuwsbrieven als posts op social media…..en deep down voel ik al lang dat mensen wat geïrriteerd raken door mijn pogingen ze tussen de regels wat te verkopen…..maar in plaats van daarnaar te luisteren ben ik nog een tijdje doorgegaan. Misschien deed ik er zelfs nog een schepje bovenop bedenk ik mij nu. Jouw blog helpt me om een nieuwe koers te kiezen; ik ga weer gewoon mooie verhalen delen en dan moeten ze maar aankloppen als ze meer willen!

  • Michael van Gils schreef:

    Hoi Dennis,

    Ik zou graag een paar uurtjes op weg geholpen willen worden in sendinblue. Weet jij iemand of misschien jezelf. Uiteraard tegen betaling.

Reageer

Verhelder je teksten

Ontvang maandelijks de beste schrijftips (gratis)