Wil je een succesvol Linkedin-bericht schrijven dat meer aandacht krijgt dan 7 duimpjes van collega’s en vrienden? Dan moet je één bepaalde toets vaker indrukken dan je nu doet. Dat is de belangrijkste tip van Christ Coolen, een fenomeen op het gebied van LinkedIn-marketing.
“Het is misschien een beetje flauw, maar ik zie dit heel vaak fout gaan. De tip is: gebruik meer witregels. Dat maakt echt een groot verschil.”
Waarom? De helft van de bezoekers van LinkedIn bekijkt berichten op mobiel. Een blok van vier regels op je desktop, wordt dan al acht regels Zo’n massieve brei van woorden schrikt lezers af.
“Gebruik dus veel meer witruimte dan je van nature gewend bent om te doen”, zegt Christ in de Schrijfvis-podcast. Mensen lezen je posts dan met meer plezier en aandacht.”
LinkedIn-marketing volgens Christ Coolen
Christ Coolen bereikt soms meer dan een miljoen mensen op LinkedIn met zijn posts over psychologie en marketing. In de nieuwe Schrijfvis-podcast legt hij stap voor stap uit hoe hij te werk gaat. Waar vindt hij inspiratie? Hoe schrijft hij zijn berichten? En welke overtuigingstechnieken gebruikt hij? Luister de podcast hieronder.
Onder de player lees je alvast hoe Christ de eerste zinnen van zijn berichten componeert.
Bij het schrijven van een Linkedin-post laat Christ Coolen zo min mogelijk aan het toeval over. Hij weet bijvoorbeeld precies met welke zinnen hij de aandacht van zijn publiek moet trekken.
Denk na over je eerste zin
De lengte van je eerste zin is bijvoorbeeld erg belangrijk.
“Als je een plaatje bij je bericht doet, laat LinkedIn de eerste 210 karakters van je bericht zien in de tijdlijn van andere mensen. Daarna wordt de tekst afgebroken met (lees meer). Het is belangrijk dat je daar rekening mee houdt.”
Zelf typt Christ zijn posts eerst in Word. “Dan zorg ik dat ik in de eerste 210 tekens al een belofte doe, waardoor lezers doorklikken.
“Bijvoorbeeld: de meeste mensen denken dat moeilijk is om veel mensen te bereiken via Linkedin. Maar wat ze niet weten is dat daar een paar simpele technieken voor zijn.”
Gebruik signaalwoorden op LinkedIn
Je woordkeuze kan ook het verschil maken tussen een lezer die klikt of juist verder scrolt. Christ gebruikt veel signaalwoorden, zoals ‘maar’, ‘wat’ ‘want’ en ‘terwijl’. En dat doet hij met een reden.
“Die woorden zorgen voor een dopamine-shot in het brein van je lezer. Je kondigt ermee aan dat er iets belangrijks gaat komen, een tegenstelling bijvoorbeeld. Mensen willen dan weten: wat gaat er nu komen?
In de Schrijfvis-podcast bespreekt Christ in detail welke schrijftechnieken hij gebruikt bij Linkedin-marketing, maar ook hoe het hem dankzij zijn succes op het platform uiteindelijk lukte om zijn baan op te zeggen. Luister de volledige podcast hier.
Lees ook:
– Met deze blauwdruk schrijf je een slimme samenvatting op je LinkedIn-profiel
– Zo bedenk je kopregel voor je Linkedin-profiel die mensen wél aanspreekt
– Zo gebruikt schrijver Blake Crouch witruimte op spanning op te bouwen
Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.
Boek schrijven?
Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.
Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?
Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!
Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussenLuister de Schrijfvis-podcast
Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.
Luister de podcast