Skip to main content

Zo schrijf je een LinkedIn-kopregel die mensen wél aanspreekt

By november 20th, 2022Schrijftips algemeen
linkedin-kopregel-foto

Als je een kopregel schrijft op Linkedin, maak je je er meestal te makkelijk vanaf.  

Neem het Linkedin-profiel van één van mijn favoriete televisiepersoonlijkheden: een gezette, kalende vijftiger uit Las Vegas met een fascinerend beroep – dat blijkt alleen niet uit zijn kopregel.   

Ik heb het over Rick Harrison. Zijn naam zegt je waarschijnlijk niets. En bij het zien van zijn Linkedin-profiel, gaat er waarschijnlijk ook geen belletje rinkelen. Hij omschrijft zijn werk als volgt: pawn shop owner at Gold and silver pawn shop. Of in het Nederlands: pandjeshuiseigenaar bij de Gold and silver pawn shop.

(Als je een voorbeeld wil van een goed LinkedIn-profiel, lees dan dit stuk over Linkedin-tovenaar Christ Coolen)

Waarom Linkedin-kopregels vaak saai zijn

Misschien weet je toevallig wat een pandjeshuis is: een plek waar mensen goud en zilver kunnen verkopen of belenen. Maar dan nog heb je op basis van zijn Linkedin-kopregel geen idee van wat Rick Harrisson precies doet, en waarom dat interessant kan zijn. 

Als je één keer naar zijn televisieprogramma Pawn Stars op RTL7 kijkt (één van mijn guilty pleasures op televisie), begrijp je dat wel. Dan zie je Rick opeens achter een toonbank staan met een eerste druk van een bekend boek, een oud schilderij, of zelfs een scheepsbel uit de zeventiende eeuw. 

Harrisson heeft een pandjeshuis waar mensen de meest uiteenlopende persoonlijke bezittingen aan hem kunnen verkopen. Dat zijn soms gouden of zilveren sieraden. Maar veel vaker zijn het stoffige spullen die zijn klanten op een zolder of rommelmarkt hebben opgeduikeld. Soms blijkt die ‘oude meuk’  tienduizenden euro’s waard te zijn.

Je lezer heeft meer nodig dan een functietitel

Zo kocht Harrison een paar jaar geleden een oude Hollandse scheepsbel uit een schip van Oost Indische compagnie van een jonge vrouw. Ze had er een paar tientjes voor betaald op een rommelmarkt. Wat bleek? Het ding was 15.000 euro waard. 

Nu je dit weet, bekijk je zijn profiel op Linkedin waarschijnlijk met andere ogen. Je begrijpt opeens wat Harrisson in het dagelijks leven doet.  Sterker nog: misschien zit je al te denken aan dat oude schilderijtje dat je op zolder hebt hangen. Zou dat ook geld waard zijn? 

De nietszeggende kopregel van Rick Harrison is geen uitzondering op Linkedin. De meeste mensen noemen alleen hun functietitel en houden de meest interessante informatie over hun werk onbedoeld achter bij het schrijven van hun profieltekst en LinkedIn-samenvatting (heb jij er al eentje?).

3 tips voor een goede kopregel op Linkedin

De gemiddelde lezer kan zich daardoor geen voorstelling maken van hun werk. Dat is vooral onhandig als je ondernemer bent, of zelfstandige.

Stel je schrijft alleen: ik ben SEO-expert. Je mogelijke klanten begrijpen dan lang niet altijd wat je voor hen kan betekenen. Iemand die net een nieuwe website is begonnen, weet misschien niet eens wat SEO precies inhoudt.

Hoe maak je de kopregel op LinkedIn dan wel aantrekkelijk? Drie tips voor jou, en Rick Harrison.  

1 – Vertaal je functietitel naar het dagelijks leven van de lezer

Natuurlijk is het belangrijk om je functietitel te noemen in je kopregel, want daar zoeken mensen vaak op in de zoekfunctie van LinkedIn. Maar zorg ervoor dat mensen buiten jouw vakgebied ook begrijpen wat je doet. Maak een bruggetje naar het dagelijks leven van je publiek. 

Zo maakt juriste Anita van den Bosch-de Gier in haar kopregel met één zin duidelijk  wat ze voor haar lezers kan doen: juridische documenten opstellen in begrijpelijk Nederlands.

Als je deze tip zou vertalen naar de kopregel van Rick Harrison, krijg je bijvoorbeeld: Pandjeshuisbaas – koopt waardevolle spullen waar jij vanaf wil 

2 – Geef voorbeelden en doe misschien zelfs een aanbod 

Je Linkedin-kopregel als je niet alleen vertelt wat je voor een ander kan doen, maar ook concrete voorbeelden geeft van je werk. Het liefst voorbeelden die je klanten herkennen.  

De eerder genoemde juriste zou bijvoorbeeld kunnen schrijven: ik stel juridische documenten op in begrijpelijk nederlands, van arbeidscontracten tot echtscheidingspapieren. Haar lezers krijgen dan een nog beter idee van haar werkzaamheden.  

Als je zo specifiek bent, kunt je lezers zelfs meteen een aanbod doen.  

De Amerikaanse consultant Adam Karpiak gebruikte bijvoorbeeld lange tijd deze kopregel: Wil je dat ik je CV voor je nakijk? Of wil je hulp bij het voorbereiden van een sollicitatie? Stuur me een DM

Als je deze tip vertaalt naar het profiel van Rick Harrison, krijg je deze kopregel: Heb je waardevolle spullen op zolder of in de schuur liggen? Van auto’s tot boeken – ik wil ze van je kopen 

3 – Voeg humor en persoonlijkheid toe 

Je kopregel wordt aantrekkelijker als je lezers je al een beetje leren kennen. Onthul iets over jezelf, zoals een karaktertrek, of je gevoel voor humor. Je neemt daarmee een risico. Sommige lezers zullen afknappen op het grapje. Maar de mensen die het wél leuk vinden, passen waarschijnlijk beter bij je als klant of collega. 

Een goed voorbeeld is het profiel van schrijfcoach Kitty Killian. Je weet meteen dat je met iemand te maken hebt die er geen doekjes om windt. Dit is haar kopregel: Delicate as a hand grenade. Leert je belachelijk goed schrijven. 

Als je deze tip toepast op het Linkedin-profiel van Rick Harrison, krijg je deze kopregel: Pandjeshuisbaas – koopt waardevolle spullen waar jij vanaf wil – van auto’s tot schilderijen. In het echt nog leuker dan op televisie.  

Bonustip – Zet de belangrijkste informatie in je Linkedin-kopregel vooraan

Je hebt flink wat ruimte voor een kopregel op Linkedin: 220 tekens. Maar als je een artikel schrijft, of reageert op een post, worden onder je naam alleen de eerste 70 tekens getoond. Begin dus niet met een grapje, maar sluit ermee af. 

Grappen maakt Harrison overigens aan de lopende band in Pawn Stars. Hij staat bekend om zijn raspende lach, die ook wel wordt vergeleken met een startende auto. Luister hier hoe het klinkt.  

Lees ook:
– Dit is de blauwdruk voor een goede samenvatting op LinkedIn
– Waarom het schrijven van een profieltekst voor een datingsite zo lastig is
– Deze denkfouten maakt bijna iedereen bij het schrijven van websiteteksten

Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.

Boek schrijven?

Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.

Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?

Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!

Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussen

Luister de Schrijfvis-podcast

Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.

Luister de podcast

Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

Leave a Reply