Skip to main content

Gladde-verkoper-alert! Zo schrijf ik een ‘call to action’ waarmee ik lezers aanzet tot bestellingen

In de zomer van 2020 schreef ik een mailtje aan enkele duizenden volgers van mijn nieuwsbrief voor boekenschrijvers. Ik gaf ze wat schrijftips, maar wilde ook mijn nieuwe cursus Kort verhaal schrijven promoten. Onderaan de mail plaatste ik daarom een zogenoemde call to action

In grote letters voegde ik een link toe met de tekst: volg mijn nieuwe cursus Kort verhaal schrijven. Maar vlak voordat ik de mail verstuurde, veranderde ik de oproep. Ik maakte de call to action net iets sappiger: Ontgrendel je verbeelding – volg mijn nieuwe cursus Kort verhaal schrijven.

Ik twijfelde even voordat ik op ‘send’ drukte. Was dit niet wat overdreven: een schrijfcursus aanprijzen met de kreet ontgrendel je verbeelding? Hing ik nu niet te veel de gladde verkoper uit? Onderaan dit artikel lees je hoe het afliep.

De call to action – een uitleg

Het voelt wat vreemd om een stuk over de call to action (ook wel CTA genoemd) te schrijven. Een paar jaar geleden schrok ik nog toen een deelnemer aan één van mijn schrijfcursussen de de vraag stelde: heb je nog tips voor een goede call to action?  

Ik kwam uit de journalistiek en had nog nooit van de term gehoord. Met een rood hoofd antwoordde ik: ‘eerlijk gezegd weet ik niet wat het is.’ Maar hoort het schrijven van deze tekstjes bij mijn werk op Schrijfvis.nl

Wat is een call to action?

Een call to action is een het tekstje waarmee je lezers aanzet tot actie. Zo’n oproep kan op een website staan, maar ook in een nieuwsbrief, of zelfs in een papieren folder. De lezer mag de call to action niet over het hoofd zien. Bijna altijd prijkt de tekst in grote letters op een opvallende plek, zoals in een button met een felle kleur, in een omlijnd kader of naast een bewegend pijltje. Maar wat zet je nu precies in de tekst?

Meestal zijn het maar een paar woorden of zinnen, waarmee je mensen het laatste zetje geeft om bijvoorbeeld een product te kopen, zich in te schrijven voor een dienst, of je te bellen voor een verkoopgesprek. Denk aan: ‘koop nu’, ‘schrijf je in’, of ‘bel voor meer informatie’.

Maar…dat zijn dertien-in-dozijn-voorbeelden. Een slim geschreven call to action is subtieler.

De beste tekstschrijvers vertellen bezoekers van een website in een CTA niet alleen wat ze kunnen kopen, of waar ze zich voor kunnen inschrijven. Ze verplaatsen zich in hun lezers en prikkelen de verbeelding. Hoe je dat zelf doet, lees je in dit artikel met 4 schrijftips en 7 voorbeelden van CTA’s op succesvolle websites.

Tip 1 – schrijf voor een vriend, niet voor een klant

Veel mensen vinden een call to action spannend. Het is de eerste stap naar een verkoop. Ze verschuilen zich onbewust achter zakelijke taal. Ze nodigen lezers uit met teksten als ‘registreer je’, of ‘vraag een offerte aan’. Maar dat schept afstand.

Waarom zou je een klant niet benaderen als een vriend die je wilt helpen? Bij het succesvolle trainingsbureau 365 dagen succesvol – waar ze veel experimenteren met (soms licht manipulatieve) schrijftechnieken – kiezen ze op verkooppagina’s van de cursussen voor een call to action in spreektaal. Dat leest vlotter en voelt vertrouwder.    

  • Doe mee
  • Ga ervoor!
  • Vertel me meer!

Zo ziet dat eruit op hun website.

Tip 2 – leg de nadruk niet op de koop, maar op het verlangen van klanten

De meest gebruikte oproep tot actie is waarschijnlijk ‘bestel nu’. En dat is raar. Want de meeste mensen surfen niet naar een website omdat ze iets willen kopen of bestellen. Ze willen dat iemand een probleem voor hen oplost. Ze zijn bijvoorbeeld uitgekeken op hun koffie, en willen nieuwe smaken ontdekken. Of ze willen wat geld bijverdienen door hun huis te verhuren, maar weten niet hoe ze een huurder vinden.

Op de meest succesvolle websites vind je een CTA die niet verwijst naar het bestelproces, maar naar het einddoel van de klant.

Bij Airbnb is de call to action voor inschrijving bijvoorbeeld niet ‘schrijf je in’, maar:

  • Begin met verhuren 

Zo ziet dat eruit:

Bij Nespresso spelen ze in op het doel van klant om nieuwe smaken en manier van koffie zetten te ontdekken. In de call to action staat consequent het woord ‘ontdek’.

Tip 3 – schets een beeld van het resultaat

Je kunt nog een stapje verder gaan in je jezelf verplaatsen in de lezer. Veel bekende websites spiegelen de lezer alvast een beeld voor van hoe ze zich zouden voelen na de koop of inschrijving. Vaak gebeurt dat met een korte zin voor de call to action. 

Neem dit voorbeeld van taxiplatform Uber, je ziet jezelf al bijna achter het stuur zitten. 

 

Tip 4 – benadruk extra voordelen 

Het helpt tot slot om een aanbieding of extra voordeel in je call to action nog eens extra te benadrukken. Krijgen je klanten een gratis proefperiode of korting, maakt dat nog eens duidelijk in de laatste woorden die je klanten lezen voor de aanschaf. 

De notitie-app Evernote verleidt bezoekers in de call to action met een mooie schets van het resultaat (tem je werk, orden je leven) en benadrukt daarna de gratis proefperiode. Kijk maar: 

Zelf benadruk ik mijn call to actions altijd dat je meteen na betaling kunt beginnen aan mijn online cursussen met de call to action: betaal & begin. Onderaan mijn cursus Kort verhaal staat bijvoorbeeld deze CTA.

Ontgrendel je verbeelding – volg de cursus Kort verhaal schrijven

19 euro – Betaal & begin
 

Hoe liep het af met ‘ontgrendel je verbeelding’? 

Ging het niet een beetje te ver om een cursus kort verhaal te verkopen met de kreet: ‘ontgrendel je verbeelding’? Zelf twijfelde ik, maar mijn bezoekers konden de vondst waarderen.

Inmiddels is de workshop Kort verhaal mijn meest gevolgde cursus en ‘oproep tot actie’ is nog steeds hetzelfde. De les: soms moet je een beetje uit je comfortzone met je call to action. Aan de andere kant word ik door mijn omgeving nog steeds gepest met mijn belofte. Pas zat ik op een terras en zei één van mijn vrienden: ‘Dennis, ik verveel me. Kun je mijn verbeelding ontgrendelen voor 19 euro?’  

Lees ook:

Geen schrijftips missen? Schrijf je in voor de Schrijfvis-nieuwsbrief en ontvang de beste schrijftips in je mailbox.

Wil je een boek schrijven? Abonneer je dan op de Boekschrijfvis – mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken en korte verhalen. 

Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?

Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!

Vergelijk de 4 schrijfcursussen die je meteen kunt volgen op Schrijfvis

Dit is mijn basiscursus: Pakkend Schrijven!

Schrijf je webteksten, rapporten, mailings of notities en heb je het gevoel dat ze aantrekkelijker kunnen? In mijn cursus Pakkend schrijven leer je de basistechnieken waarmee je elke tekst aantrekkelijker maakt. Bekijk nu deze cursus, tijdelijk slechts 79 euro!

Bekijk de cursus Pakkend schrijven

Voor gevorderden: cursus Storytelling in je tekst

Ga een stap verder en leer hoe je van je tekst een onweerstaanbaar verhaal maakt. In deze cursus oefen je met concrete schrijftechnieken die je steeds opnieuw kunt inzetten om je artikelen meer spanning, structuur en verrassing te geven.

Bekijk de cursus Storytelling in je tekst

Creatief schrijven? Ontgrendel je verbeelding

Houd je van creatief schrijven? Volg dan de online videoworkshop Korte verhalen schrijven – ontgrendel je verbeeldingBetaal en begin vandaag nog. Al 250 mensen gingen je voor! Na afloop heb je gegarandeerd een kort verhaal geschreven. Soms is een kort verhaal de eerste stap naar een boek.

Bekijk de cursus Kort verhaal - ontgrendel je verbeelding

Luister de Schrijfvis-podcast

Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.

Luister de podcast


Dennis Rijnvis

About Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

Leave a Reply