5 vooroordelen over zakelijk bloggen – ‘niets voor mij, ik heb niet zo veel te melden’

zakelijk bloggen

Wat zullen ze ervan denken? Dat was de gedachte die me het meeste in de weg zat toen ik overwoog om een blog te beginnen. ‘Ze’ waren mijn collega-journalisten en schrijvers (sommige hebben ongetwijfeld meer gepresteerd dan ik). Wat zouden zij ervan vinden als ik anderen op een blog zou gaan vertellen hoe je goede artikelen schrijft?

Dat ik een uitslover ben, een opschepper die anderen wel even vertelt hoe het moet.

Deze gedachte zat niet alleen mij dwars. Veel deelnemers aan mijn Cursus bloggen voor meer klanten stellen zakelijk bloggen ook uit vanwege dit soort misverstanden. In deze blog lees je waarom de meest voorkomende excuses om geen blog te beginnen ook de meest onlogische zijn.

Zakelijk bloggen – misverstand 1 – Je moet de expert gaan uitgangen en wordt al snel gezien als uitslover

Jezelf bombarderen tot expert is precies dat wat je niet moet doen op een blog. Je lezers zijn niet geïnteresseerd in opschepperige verhalen waarin je laat zien hoe goed of succesvol je bent. Je bereikt meer met het tegenovergestelde: het delen van je fouten.

Ik blog op Schrijfvis vaak over mijn worstelingen bij het schrijfproces: mijn overbodige stopwoordjes en uitstelgedrag. Kom ik dan niet over als een amateur? Nee, want de gemiddelde lezer kan zich beter identificeren met beginnersfouten dan met succesverhalen. Ze zitten middenin het leerproces. Ze voelen zich verbonden met iemand die dezelfde fouten heeft gemaakt als zij – en die daar lering uit heeft getrokken. Daar kun je dus het beste over schrijven.

En wat je collega’s ervan zullen denken? Eigenlijk is dat niet zo belangrijk. Je begint een blog namelijk niet voor hen, maar voor mogelijke klanten.

Schrijfvis is bijvoorbeeld gericht op beginnende schrijvers, niet op gearriveerde auteurs en journalisten. Ik zie mijn collega’s nu vooral als experts die ik kan inschakelen voor mijn blog – zo interviewde ik Rosanne Hertzeberger van NRC over de vraag ‘hoe schrijf je een goede column?, en romanschrijver Peter Zantingh legt hier uit hoe je clichés vermijdt.

Zakelijk bloggen – misverstand 2 – Het is niks voor mij, ik heb gewoon niet zo veel te melden

Dat lijkt maar zo. Je doet je werk waarschijnlijk al jaren en je zit er middenin, daardoor beschouw je veel inzichten die je hebt opgedaan als gesneden koek. Maar voor een buitenstaander kunnen die inzichten waardevoller zijn dan je denkt.

Zo ben ik mezelf er al jaren van bewust dat ik bij het schrijven een aantal woorden te vaak gebruik, bijvoorbeeld ‘maar’, ‘namelijk’ en ‘kortom’. Toen ik een blogje schreef over de woorden die ik vaker moet schrappen, leek het onderwerp me wat afgezaagd. Maar het artikel werd honderden keren gedeeld op Linkedin.

Ook als je werkt als boekhouder, leraar, coach, kunstverkoper, of wat dan ook, heb je op jouw vakgebied ervaringen opgedaan waar anderen iets aan hebben. De kunst is om die inzichten te vinden. Vaak helpt het om over je werk te praten met een leek. Vraag anderen welke vragen bij hen opkomen als ze aan jouw beroep denken.

Zakelijk bloggen – misverstand 3 – Je moet van tevoren precies weten waarover je gaat bloggen en met welke invalshoek

Nee, bloggen is een ontdekkingsreis. Als je niet begint, ga je de juiste invalshoek waarschijnlijk nooit vinden. Alleen door artikelen te publiceren leer wat aanslaat bij je publiek, en belangrijker: welk onderwerp jou het meest inspireert.

Zelf liep ik twee jaar rond met het idee om te gaan bloggen.  De ene dag dacht ik aan een blog over journalistiek, de andere dag aan een blog over psychologie of tennis. Mijn onderwerp kreeg ik pas helder voor de geest toen ik met een collega (die ook blogambities had) afsprak om elke week een blog te schrijven. Door mezelf een deadline op te leggen, dwong ik mezelf te experimenteren, zo werd Schrijfvis uiteindelijk geboren.

Zakelijk bloggen – misverstand 4 – Een blog opzetten met een mooi ontwerp kost veel tijd

Dat valt mee. Een blog kun je binnen twintig minuten opzetten (of zelfs in vijf minuten). Hier lees je hoe.

Het design is veel minder bepalend voor het succes van je blog dan je denkt. Als je een lezersgroep wilt opbouwen, is het vooral belangrijk om aantrekkelijk te schrijven over relevante onderwerpen. Zo heeft Seth Godin wereldwijd één van de populairste blogs over marketing, terwijl zijn design zwaar gedateerd is.

Zakelijk bloggen – excuus 5 – Bloggen kost veel tijd, die tijd kan ik beter besteden aan mijn werk

Voor je gevoel misschien wel. Maar op de lange termijn bespaar je tijd op het doen van acquisitie. Een voorbeeld: als je als makelaar een blog schrijft met 3 tips om de beste huizen te vinden in Rotterdam en de links op Facebook of Linkedin deelt, zullen in eerste instantie weinig mensen erop klikken. De kans dat iemand in jouw tijdlijn toevallig op zoek is naar een huis in Rotterdam is klein.

Maar wanneer het artikel na een paar maanden beter vindbaar wordt in Google, zullen steeds meer Rotterdammers die naar huizen zoeken op je website terechtkomen. Schrijf je drie of vier van dit soort artikelen per maand, dan heb je al snel een stroom van honderden of duizenden potentiële klanten die op zoek zijn naar een woning in Rotterdam. Zo werkt het niet alleen voor makelaars, maar ook voor advocaten, yogadocenten, burn-out-coaches, hardlooptrainers, enz.

Schrijfvis krijgt dagelijks achthonderd tot duizend bezoekers uit Google (allemaal mensen die op zoek zijn naar schrijftips). Inmiddels hebben meer dan tweehonderd mensen een schrijfcursus bij me gevolgd. De artikelen die ik in de eerste week schreef, trekken nog steeds mensen die zich uiteindelijk inschrijven. Dus nee, bloggen is geen tijdverspilling. Sterker nog: je blog kan de spil van je bedrijf worden.

Bloggen voor meer klanten

Heb je het zakelijk bloggen lang genoeg uitgesteld? Schrijf je dan in voor mijn Cursus bloggen voor meer klanten, dan help ik je om alle uitstelgedachtes definitief uit je hoofd te krijgen. En belangrijker: ik leer je schrijftechnieken waarmee je meer klanten aan je zult binden.

Ja, ik wil bloggen voor meer klanten!

Abonneer je ook op mijn nieuwsbrief (meer dan 6.000 schrijvers en bloggers gingen je voor).

Lees ook:

 

Dennis Rijnvis

Over Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

Reageer

Verhelder je teksten

Ontvang maandelijks de beste schrijftips (gratis)