Bij het schrijven van zakelijke e-mails kan veel misgaan. Zo verspeelde ik jaren geleden de kans om een mooie reportage in Amerika te maken voor de Volkskrant. Bij het overleg over het  artikelidee stuurde ik  lange e-mails vol vragen naar de eindredacteur. Het gevolg: hij stelde het antwoorden uit, de conversatie stokte en de klus ging aan mijn neus voorbij.

Zakelijke e-mail schrijven

Voor Schrijfvis heb ik me verdiept in schrijftechnieken die je zakelijke e-mails doelgerichter en overtuigender maken. Hoe krijg je sneller antwoord op je mails? Hoe houd je ze kort? En met welke schrijftechnieken kun je de ontvanger het beste ‘raken’.

Op deze pagina vind je een overzicht van alle artikelen die ik schreef met tips voor zakelijke e-mails.

Heb je maar kort de tijd, lees dan in ieder geval de volgende posts:

  1. Zakelijke mail schrijven? 7 tips voor minder langdradigheid
  2. Met deze 7 overtuigingstechnieken schrijf je onweerstaanbare e-mails
  3. Zo benut je de onderwerpregel van je mails beter

Hieronder vind je alle artikelen over het onderwerp zakelijke e-mail schrijven:

onderwerpregel

Zo benut je de onderwerpregel van je mails maximaal – 3 tips voor effectievere berichten

| E-mails schrijven | Eén reactie
Vaag, dat is het eerste woord dat in me opkomt als ik de onderwerpregels lees van veel e-mails die in mijn inbox verschijnen. En het ergste is: ik begrijp goed hoe ze tot stand zijn gekomen. Als ik zelf een mail verstuur (ik maak regelmatig blunders op dat gebied), is…
persbericht versturen

Persbericht versturen? Deze 4 dingen gaan vaak mis in de onderwerpregel

| E-mails schrijven | Geen reacties
Een persbericht versturen; het lijkt op vuur maken door met je handen langs een stokje te wrijven. Alle details moeten kloppen wil je nieuws zich als een lopend vuurtje zal verspreiden. In mijn mailbox krijg ik vaak berichten waarvan het eerste vonkje al meteen uitdooft door een ondoordachte onderwerpregel. Kijk naar…
e-mail schrijven

Deze 7 standaardzinnen kun je beter schrappen uit je e-mails (en andere teksten)

| E-mails schrijven | 2 reacties
Soms wordt een zakelijke e-mail schrijven te veel een automatisme. Deze week deed ik een klein onderzoek naar standaardzinnen in mijn mails.  Ik schreef in de afgelopen jaren vier keer de afsluitende zin: ‘laten we contact houden’, meestal in berichten naar mensen die ik interviewde voor kranten of tijdschriften.  Gek…
show-dont-tell

Waarom ‘show, don’t tell’ ook belangrijk is als je krachtige e-mails wilt schrijven

| E-mails schrijven | 2 reacties
In deze blogpost lees je over vieze bureau's, oranjetompouces en managers die naakt op tafel dansen. Maar je komt er vooral achter waarom de schrijftechniek 'show don't tell' ook van pas komt bij het schrijven van e-mails. “Dennis, het is een rommeltje op je bureau. Kun je dat morgen meteen…
excuustaal

Deze 3 vormen van excuustaal verzwakken je e-mails

| E-mails schrijven | Eén reactie
Waarom zeggen we toch zo graag sorry in e-mails, ook als dat helemaal niet nodig is? Laatst stuurde ik een ontstellend zwak mailtje naar het bedrijf dat de inschrijvingen en uitbetalingen van mijn cursus Bloggen voor meer klanten verwerkt, Eventbrite. Ik had last van pesterijen, mensen die kaartjes bestelden onder rare…
overtuigingstechniek

Een rare verkoopmail en 7 overtuigingstechnieken in e-mails die wel werken

| E-mails schrijven | Geen reacties
Deze week kreeg ik een e-mail van een medewerker van Schrijven Magazine. Ze wilde me interviewen en vroeg of we een afspraak konden maken voor een telefoongesprek. Dat leek me leuk, dus ik stemde toe. Een paar dagen later ontving ik een tweede mail, waarin de aap uit mouw kwam.…
zakelijke mail

7 tips voor kortere e-mails waarop je sneller antwoord krijgt

| E-mails schrijven | Geen reacties
In deze post lees je een klein drama over een zakelijke mail die ik stuurde, maar je krijgt ook informatie over de seksuele gewoontes van vleermuizen. 'Hij heeft nog steeds niet geantwoord', zei ik tegen een kantoorgenoot. Ik was heen en weer aan het mailen met een redacteur van een krant…
Bart-Jan Kazemier

Thrillerauteur Bart-Jan Kazemier: zo bouw je spanning op in e-mails

| E-mails schrijven | Geen reacties
"Als je een e-mail schrijft, heb je tot op zekere hoogte hetzelfde doel als bij een thriller", zegt Bart-Jan Kazemier. "Je wilt de aandacht van je lezer grijpen en vasthouden." Kazemier is de schrijver van de thriller Drone. Het boek kreeg vijf sterren in de Volkskrant en is genomineerd voor de…