Skip to main content

Hoe ik van mijn ‘mailangst’ afkwam bij het versturen van mijn nieuwsbrief met schrijftips

nieuwsbrief versturen

Toen ik net begon met Schrijfvis.nl verzamelde ik binnen een mum van tijd de e-mail-adressen van duizend mensen, die hadden aangevinkt dat ze graag mijn nieuwsbrief met schrijftips zouden ontvangen. Maar daadwerkelijk een nieuwsbrief versturen? Dat deed ik bijna nooit – hooguit één keer per maand. 

Als ik inlogde op mijn mailing-platform, begon ik bijna letterlijk te zweten zodra ik de verzend-knop zag. Ook al had ik nog zulke goede nieuwsbrieven geschreven, ik wilde mijn lezers niet te vaak ‘lastig vallen’. Ik was bang dat ze zich zouden uitschrijven. In mijn hoofd kon ik hun gedachten lezen.

Heb je hem weer met zijn schrijftips! Weg ermee!  

Een nieuwsbrief versturen: hoe vaak doe je dat?

Het tegenovergestelde gebeurde. Een goede vriendin mailde me een week na haar inschrijving: ‘wanneer ontvang ik die nieuwsbrief nou?’ 

En toen ik op de website van een andere cursusaanbieder keek – Aartjan van Erkel – viel ik bijna van mijn stoel van verbazing. In een testimonial van één van zijn cursisten las ik iets over mezelf. Een man schreef:

‘Ik ben blij met je cursus. Eerst had ik me ingeschreven voor de schrijftips van iemand die voor de Volkskrant werkte. Maar daar hoorde ik nooit wat van….’  

Hij doelde uiteraard op mij. Kortom: mijn angst om een nieuwsbrief te versturen werkte averechts. Ik mailde zo weinig dat mensen hun interesse verloren. 

Nieuwsbrief versturen – 3 redenen om vaker op ‘send’ te drukken

Ik denk dat dit voor veel mensen geldt. Als je een nieuwsbrief begint, verstuur je die eerder te weinig dan te vaak.  Luister niet naar het onzekere stemmetje in je hoofd, maar druk op de ‘send’-knop. Niet één keer per halfjaar, of één keer per maand, maar elke week, of misschien zelfs elke dag. Hieronder geef ik je 4 redenen om je nieuwsbrieven vaker te verzenden. 

(Onderaan geef ik je een tip voor een goed mailingplatform dat je zelf kunt gebruiken om een nieuwsbrief te beginnen) 

1 – Als je weinig stuurt, stel je de verkeerde mensen tevreden 

Lia die zich in een vlaag van verveling heeft ingeschreven op je mailinglijst en nooit iets van je zal kopen, vindt het heerlijk als je nooit mailt. Lorenzo die erover denkt om je in te huren, wil juist graag iets van je horen. 

Wie wil je te vriend houden? 

Ik zou voor Lorenzo kiezen. Als ontvangers zich uitschrijven, zijn ze waarschijnlijk sowieso niet echt geïnteresseerd in wat je met ze deelt. Jaag de Lia’s van deze wereld van je lijst, en houd bij het versturen van je nieuwsbrief je echte fans in je achterhoofd.  

Dit leerde ik van Aartjan van Erkel. Hij was de cursusaanbieder met de testimonial waarin ik werd genoemd. En hij stuurt zijn volgers élke dag een verkoopmail, met groot succes. Lees hier hoe hij dat aanpakt. 

2 – Als je weinig mailt, vergeten mensen dat ze zich hebben ingeschreven op je lijst

Dit ervaar ik zelf regelmatig. Deze week nog verscheen er in mijn mailbox een bericht van een zekere Corbett Barr. Hij wilde me een cursus verkopen. 

Zijn naam deed geen belletje rinkelen. Logisch, want toen ik ging terugzoeken, zag ik dat ik me een jaar geleden had ingeschreven op zijn nieuwsbrief. Sindsdien liet hij niets van zich horen. Nu hij iets te verkopen heeft zit hij opeens in mijn mailbox. Dat voelt raar. 

Een nieuwsbrief sturen is als een relatie onderhouden. Als je niet regelmatig je gezicht laat zien, verwatert het contact. 

3 – Je kunt een nieuwsbrief bijna niet te vaak versturen – zo lang de informatie interessant is

Zelf ben ik geabonneerd op de nieuwsbrief van copywriter Ben Settle, die veel goede tips deelt over verkoopteksten schrijven. Hij e-mailt soms meerdere keren per dag (!). Ik open lang niet al zijn e-mails, maar ik ben me er wel van bewust dat ik op zijn lijst sta. Hij voelt als een bekende.  

Je zou hem kunnen vergelijken met een oom op een verjaardag. Soms ga ik naast hem zitten omdat ik weet dat hij interessante verhalen heeft. Soms heb ik even geen zin in hem, en dan laat ik zijn verhalen aan me voorbij gaan. Maar dat betekent niet meteen dat ik het contact verbreek. 

Nadeel van nieuwsbrieven versturen naar veel abonnees: hogere kosten

Zelf ben ik mail ik mijn nieuwsbriefabonnees inmiddels veel vaker, bijna elke week. Mijn lijst is gegroeid naar meer dan 10.000 contacten. Bij de meeste mailplatforms betaal je honderden euro’s per maand om zo veel contacten te kunnen mailen.  

Ik ben daarom al een tijdje overgestapt van Mailchimp naar een relatief goedkoop maar professioneel mailingplatform, Sendinblue. Als je zelf een nieuwsbrief wil beginnen, is dit echt een aanrader. Bekijk hier de prijzen

Oh ja, en als je niet houdt van iemand die veel mailt, schrijf je dan absoluut niet in op mijn nieuwsbrief met tips over schrijven en verhalen vertellen. 

Lees ook: Met deze schrijfstijl verzamelde ik 10.000 abonnees op mijn nieuwsbrief

Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.

Boek schrijven?

Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.

Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?

Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!

Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussen

Luister de Schrijfvis-podcast

Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.

Luister de podcast

Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

One Comment

Leave a Reply