Persbericht versturen? Deze 4 dingen gaan vaak mis in de onderwerpregel

persbericht versturen

Een persbericht versturen; het lijkt op vuur maken door met je handen langs een stokje te wrijven. Alle details moeten kloppen wil je nieuws zich als een lopend vuurtje zal verspreiden.

In mijn mailbox krijg ik vaak berichten waarvan het eerste vonkje al meteen uitdooft door een ondoordachte onderwerpregel. Kijk naar het screenshot hieronder, hoeveel persberichten zou jij meteen openen?

Ik heb drie van de vier berichten niet aangeklikt. En dat terwijl ik weldegelijk tot de doelgroep behoor: ik ben journalist.

In deze post leg ik je uit welke vier details in je ‘subject’ bepalen of je persbericht wordt gelezen of niet. (Lees ook mijn uitgebreide stappenplan voor betere persberichten – de buitenstaandermethode)

Persbericht versturen tip 1 – Mijd het woord ‘persbericht’ in de onderwerpregel

Je lezer ziet in eerste instantie slechts één regel van je persbericht in zijn mailprogramma. Gebruik die regel dan ook optimaal om je boodschap over te brengen, en begin niet met ‘persbericht:’

Je denkt waarschijnlijk: maar het is toch belangrijk dat mensen weten dat het een persbericht is?

Nee, het gaat om de boodschap, niet om de vorm. Je komt waarschijnlijk in een mailbox terecht met honderden persberichten. Dus met het woord ‘persbericht’ zal je je niet onderscheiden, en je verspilt al helemaal kostbare ruimte als je begint met ‘Persbericht universiteit Leiden’ (zie de onderste mail uit mijn mailbox)

Het is belangrijk dat journalisten in één oogopslag zien wat je te vertellen hebt, en meteen kunnen bepalen of het interessant is voor de krant, nieuwswebsite of tv-station.

Persbericht versturen tip 2 – Gebruik alleen namen die je lezer kent  

Het noemen van namen die voor je lezer niet bekend zijn, is de tweede grote valkuil in de onderwerpregel van persberichten.

Neem de eerste mail uit het screenshot: ik weet niet wie Adriaan Belonje is, en ik weet niet wie Raymond Puts is. Beter zou zijn: Uitzendbureau USG People krijgt nieuwe CEO.

Ook merknamen of productnamen kun je beter alleen noemen als je zeker weet dat ze bekend zijn bij je lezer. Een bedrijfsnaam als ‘Apple’ zal bij bijna iedereen belletje doen rinkelen. Maar je persbericht wordt voor de gemiddelde lezer niet aansprekender als een naam als ‘Maastricht Convention Bureau’ of ‘Citizen Science Lab’ in de subjectregel zet.

Kortom: met bedrijfspolitiek (alle belangrijke personen, afdelingen en partners moet even genoemd worden) doe je je lezer geen plezier, en jezelf ook niet. Je persbericht zal vrijwel zeker minder gelezen worden.

Persbericht versturen tip 3 – Houd de onderwerpregel kort

Het derde grote gevaar bij bij een persbericht? Een onderwerpregel die te lang of omslachtig is.

Kijk nog even naar de vier persberichten uit mijn mailbox. Slechts één van de vier schrijvers slaagt erin om het subject zo kort te houden, dat de volledige boodschap (theatershow om angst te overwinnen) op mijn scherm past. Bij de overige persberichten moet ik naar de strekking raden, omdat de omschrijvingen te lang zijn.

Benader je onderwerpregel als een kop van een artikel waarmee je je lezer op een korte en krachtige manier verleidt, dan is de kans op een ‘klik’ veel groter.

Persbericht versturen tip 4 – Kies de juiste toon

Onthoud dat je met je mail iets van journalisten gedaan wilt krijgen, je bent van hen afhankelijk. Sla dus geen dwingende toon aan, zoals in de mail hieronder.

Gebiedende termen in je onderwerpregel zoals ‘persbericht voor directe publicatie’, of ‘persbericht, graag vandaag nog plaatsen’ werken averechts. De journalist zal denken: dat bepaal ik zelf wel.

Kortom: wek nieuwsgierigheid op, geen irritatie 😉

Lees ook:

Wil je meer dan alleen een persbericht versturen?  Schrijf je in voor mijn algemene nieuwsbrief vol schrijftips, de Schrijfvis.
Wil je een boek schrijven? 
Meld je dan aan voor de Boekschrijfvis – mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken en korte verhalen.

Dennis Rijnvis

Over Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

Reageer

Verhelder je teksten

Ontvang maandelijks de beste schrijftips (gratis)