Skip to main content

Storytelling – Wie zijn jouw Harry Potter en Voldemort?

By juni 10th, 2021Storytelling
antagonist-of-protagonist

Als mensen op een gewichtige manier over storytelling praten, gebruiken ze graag jargon. Wie is je protagonist? En wie je antagonist? Het zijn dure woorden voor twee simpele ingrediënten die onmisbaar zijn in elk verhaal. In deze blog leer je de betekenis. En je komt te weten waarom je in blogs, artikelen en verkoopteksten een Harry Potter en een Voldemort nodig hebt.  

Wat is een protagonist?

Hoeveel mensen zouden de Harry Potter-boeken hebben gelezen als ze de gebeurtenissen op de tovenaarsschool Zweinstein niet door Harry’s ogen hadden gezien? Waarschijnlijk geen 500 miljoen zoals nu. Harry Potter is de protagonist van het verhaal, oftewel de hoofdpersoon waar het verhaal om draait. Als lezer voel je wat hij voelt. Je kent zijn geschiedenis, zijn dromen en zijn angsten. Daardoor krijgen de boeken spanning en wil je weten hoe het afloopt.

Als er geen hoofdpersoon zou zijn, zou die spanning ontbreken. De boeken zouden simpelweg een opsomming zijn van tovenaarsleerlingen die proefjes uitvoeren en soms met elkaar strijden op hun bezemstelen Maar het zou je weinig uitmaken wie er zou winnen. Je zou waarschijnlijk halverwege stoppen met lezen, omdat je een protagonist mist.

Wat is een antagonist?  

De Harry Potter-reeks zou ook geen succes zijn geweest als Harry niet tegen Voldemort zou hoeven vechten. Voldemort is de antagonist van het verhaal, oftewel de tegenstander van de hoofdpersoon. Hij wil Harry voor eens en voor altijd uitschakelen. 

Als lezer voel je constant de dreiging van Voldemort. Hij heeft bij een eerder gevecht zelfs al een litteken op het voorhoofd van de jonge tovenaar achtergelaten. Door de aanwezigheid van de antagonist, komt het verhaal van de protagonist op gang. Harry Potter moet zijn angsten overwinnen, omdat Voldemort hem bedreigt. Hij moet de confrontatie aangaan. 

Zonder Voldemort, zou Harry simpelweg zijn lessen volgen aan Zweinstein, ‘s avonds een boek lezen, een beetje zwerkbal spelen met vrienden en vroeg naar bed gaan. Kortom: het zou een gezapig verhaaltje worden zonder antagonist. Je zou zelf ook in slaap vallen bij het lezen… 

Waarom jij moet nadenken over je protagonist en antagonist

Jij schrijft geen Harry Potter, en misschien werk je helemaal niet aan een boek. Maar ook als je artikelen, webteksten of blogs schrijft, helpt het om na te denken over je protagonist en antagonist. Wie is jouw Harry Potter? Wie is jouw Voldemort? Elk verhaal heeft een hoofdpersoon en een tegenstander nodig. Kijk maar naar deze voorbeelden. 

Blogs
Stel: je schrijft een artikel met tips voor hoe je een blogpost opbouwt. Dan kun je simpelweg een aantal instructies opsommen voor je lezer. Maar dat wordt saai. 

Het artikel spreekt meer aan als je eerst vertelt hoe je zelf worstelde met het vinden van de juiste vorm en nauwelijks reacties kreeg op je blogpost (zoals ik hier deed) Je bent dan als schrijver de protagonist van je verhaal. En je hebt ook een tegenstander in de vorm van al die mensen die niet of nauwelijks omkijken naar jouw blogs. Hoe win je deze mensen voor je? 

Kortom: een blog krijgt de broodnodige spanning door over je protagonist en antagonist na te denken. Vaak is het logisch om jezelf als protagonist te nemen. Dat is de makkelijkste manier om mensen een inkijkje te geven in de angsten en dromen die horen bij datgene waar jij over blogt.  

Artikelen 
Stel: je schrijft een artikel over de hoge prijzen van medische ingrepen bij huisdieren voor een landelijke krant. Dan kun je een aantal dierenartsen interviewen en meekijken bij behandelingen. 

Maar het is spannender om één dier te volgen, bijvoorbeeld de kat Spijkie die een dure chemotherapie moet ondergaan om nog wat langer te kunnen leven. Dat dier is dan de protagonist van je verhaal (zie dit Volkskrant-artikel van mijn hand). Nog spannender wordt het als je ook een antagonist kies, zoals een verzekeraar die liever niet voor de behandeling wil betalen. Hoe kan de verzekeraar worden overgehaald, zodat Spijkie een jaar langer kan leven? 

Als je artikelen schrijft voor kranten, krijg je de mooiste verhalen als je mensen opvoert met verschillende belangen, oftewel: een protagonist en een antagonist. Zo krijgt je artikel spanning. Wie krijgt er gelijk? Wie trekt aan het langste einde? 

Webteksten 
Stel je schrijft een verkooptekst voor je website. Je kunt je product – bijvoorbeeld een schrijfcursus – enorm aanprijzen en opsommen wat de cursist allemaal zal leren. 

Maar je kunt er ook een verhaal van maken. Verplaats je in de mensen voor wie je de schrijfcursus hebt gemaakt. Je protagonist is je typische cursist.  Waar worstelt hij of zij mee bij het schrijven? En nog belangrijk: wat vreest cursist bij die worsteling? De baas die ontevreden is, die collega die nooit erg enthousiast is over zijn of haar schrijfwerk? (lees mijn verkooptekst bij mijn cursus Storytelling

Die baas of collega is de protagonist. Maar gek genoeg hoeft de tegenstander niet altijd menselijk te zijn. Misschien is de protagonist wel het stemmetje in je hoofd dat altijd zegt dat je niet kan schrijven. Kortom: ook bij een verkooptekst kun je spanning creëren door je klanten de hoofdrol te laten spelen in je verhaal en hen de wapens aan te reiken om Voldemort te verslaan. 

In mijn cursus Storytelling voor tekstprofessionals help ik je om jouw Harry Potter en Voldemort te vinden. 

Lees ook:
Wat is storytelling? Dit zijn de twee belangrijkste ingrediënten
Met deze universele verhaalstructuur maak je elk verhaal spannend
Dit zijn de 7 beste boeken over storytelling

Geen schrijftips missen? Schrijf je in voor de Schrijfvis-nieuwsbrief en ontvang de beste schrijftips in je mailbox.

Wil je een boek schrijven? Abonneer je dan op de Boekschrijfvis – mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken en korte verhalen. 

Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?

Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!

Vergelijk de 4 schrijfcursussen die je meteen kunt volgen op Schrijfvis

Dit is mijn basiscursus: Pakkend Schrijven!

Schrijf je webteksten, rapporten, mailings of notities en heb je het gevoel dat ze aantrekkelijker kunnen? In mijn cursus Pakkend schrijven leer je de basistechnieken waarmee je elke tekst aantrekkelijker maakt. Bekijk nu deze cursus, tijdelijk slechts 79 euro!

Bekijk de cursus Pakkend schrijven

Voor gevorderden: cursus Storytelling in je tekst

Ga een stap verder en leer hoe je van je tekst een onweerstaanbaar verhaal maakt. In deze cursus oefen je met concrete schrijftechnieken die je steeds opnieuw kunt inzetten om je artikelen meer spanning, structuur en verrassing te geven.

Bekijk de cursus Storytelling in je tekst

Creatief schrijven? Ontgrendel je verbeelding

Houd je van creatief schrijven? Volg dan de online videoworkshop Korte verhalen schrijven – ontgrendel je verbeeldingBetaal en begin vandaag nog. Al 250 mensen gingen je voor! Na afloop heb je gegarandeerd een kort verhaal geschreven. Soms is een kort verhaal de eerste stap naar een boek.

Bekijk de cursus Kort verhaal - ontgrendel je verbeelding

Luister de Schrijfvis-podcast

Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.

Luister de podcast


Dennis Rijnvis

About Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

Leave a Reply