Skip to main content

Motivatiebrief beginnen? Met deze tactiek blijft je naam na de eerste alinea al hangen

By september 9th, 2021Schrijftips algemeen
sollicitatiebrief schrijven

Hoe begin je een motivatiebrief? Of een sollicitatiebrief? Ben jij wel eens begonnen met de zin: ‘ik ben inwisselbaar’? 

Nee, dat schrijf je natuurlijk niet letterlijk op. Maar de kans is groot dat je in de eerste alinea wel de grote kudde van sollicitanten volgt met voorspelbare woorden en zinnen. Voelt lekker veilig. Negen op de tien schrijvers van sollicitatiebrieven melden in de eerste alinea:

  • dat ze passie of interesse voor het werk hebben 
  • dat ze enthousiast zijn over het bedrijf of de organisatie
  • waar ze de advertentie zijn tegengekomen

Als je indruk wil maken, is dit de domste strategie die je kunt toepassen. In dit artikel ontdek je hoe je jezelf bij het schrijven van een sollicitatiebrief of motivatiebrief met een eenvoudige strategie in de eerste alinea al onderscheidt van alle andere kandidaten.   

Is dat echt nodig? Ja.

Hoe begin je een motivatiebrief? – Denk als een verveelde lezer

Stel je even voor dat je sollicitatiebrieven moet beoordelen. Bij elke sollicitant lees je ongeveer dezelfde eerste alinea over passie en enthousiasme. Zeg eens eerlijk: zou jij je aandacht erbij kunnen houden? Zou je de brieven überhaupt uitlezen? Je zou waarschijnlijk verveeld raken en misschien zelfs een beetje cynisch worden.  

Ah, deze sollicitant heeft passie voor dit werk, de vorige ook al. En jahoor, deze ook!

Ok, genoeg cynisme. Eén ding is zeker: als lezer van een sollicitatiebrief wil je zo snel mogelijk weten wat de afzender interessant maakt. Je zoekt een reden waarom je hem of haar zou uitnodigen voor een gesprek. Je wilt iets concreets lezen, iets waardoor je denkt: dit hebben we nodig in onze organisatie. Dus hoe begin je een motivatiebrief?

Denk weer even als schrijver. Hoe ga je dit aanpakken? Als je onderstaande drie stappen volgt, springt de eerste alinea van jouw sollicitatiebrief uit de grijze middenmoot.

Hoe begin je een motivatiebrief? – stap 1 – Dompel je onder in je toekomstige werkgever

Wacht nog even met schrijven, doe eerst research. En daarmee bedoel ik niet dat je alleen de advertentie en de website bekijkt van de organisatie waarbij je solliciteert. Daar vind je algemene slogans en loze kreten. Graaf dieper. Lees ook de blogs die zijn geschreven door medewerkers. Ga naar de pagina waarop het team wordt voorgesteld. Wat zijn de namen van de oprichters en de leidinggevenden? 

Google die namen, kijk of ze interviews hebben gegeven die je online kunt terugvinden. Bezoek de pagina’s van je toekomstige collega’s op LinkedIn. Hebben ze daar artikelen gepubliceerd of gedeeld? Of misschien toen ze nog bij andere bedrijven werkten? Lees die teksten en artikelen. Zoek naar concrete informatie over het bedrijf: de manier van werken, de software die ze gebruiken, de namen van hun klanten, enzovoorts.

Ja, dit kost even tijd en moeite, maar als je echt geïnteresseerd bent in die baan of stage, gaat het bijna vanzelf. En de lezers van de sollicitatiebrief of motivatiebrief zullen het alleen maar op prijs stellen als ze zien dat je meer hebt gelezen dan alleen de advertentie.

Hoe begin je een motivatiebrief? – stap 2 – Maak je enthousiasme en geschiktheid concreet

De tijd van je verschuilen achter woorden als enthousiasme en passie is voorbij. Wat heeft je zoektocht opgeleverd? Zet voor jezelf op een rijtje welke informatie over het bedrijf je het meest aanspreekt. Waar word je enthousiast van?  En dan het allerbelangrijkste: maak het zo concreet mogelijk.

Wijs iets tastbaars aan voor jezelf waarvan je hart sneller gaat kloppen, iets wat je interessant vindt, of iets waar je ervaring mee hebt. Geen vage termen als ‘de sfeer in de organisatie’, maar iets concreets. Misschien werk je al jaren met de software die op de werkvloer van de organisatie wordt gebruikt, of heb je opdrachten gedaan voor grote klanten van het bedrijf.  Je verzamelt bij dit proces de munitie voor je sollicitatiebrief, zodat je niet alleen kunt opschrijven dat je enthousiast bent, maar ook kunt laten zien waar je enthousiast van wordt.

Overigens hoeft zo’n ‘enthousiastmaker’ niet altijd werkgerelateerd te zijn. Zelfs als je in een blogpost leest dat het bij je toekomstige werkgever elke vrijdag sneakerdag is (iedereen komt op zijn mooiste sneakers), zou je daarop kunnen inspelen door in je sollicitatiebrief het merk sneakers te noemen dat je op je eerste werkdag zou aantrekken.

(Ik hoor je denken: gaat dat niet wat te ver?)

Hoe begin je een motivatiebrief? – stap 3 – Gebruik je ‘enthousiastmaker’ als lokaas in je eerste alinea 

Is het niet opdringerig om in je sollicitatiebrief meteen in te gaan op de software van het bedrijf. En is het niet ronduit idioot om over sneakers te beginnen?  

Nee. Het is onconventioneel. Wees niet bang om jezelf te onderscheiden, dat is de bedoeling van een motivatiebrief of sollicitatiebrief. Bijna niemand durft meteen de aandacht te trekken met iets concreets. Maar als je het kort, krachtig en met overtuiging doet, sta je met 1-0 voor. Zeker als je verder een serieuze brief aflevert waarin je ingaat op je motivatie, ervaring en opleiding.

Dus stel je wil als Marketingmedewerker aan de slag bij de horecaketen Restaurant Company Europe. Je leest dit interview met de topvrouw.

Waarom zou je dan je motivatiebrief (hier vind je meer voorbeelden) niet als volgt beginnen:  

Een vestiging van Loetje in Parijs of Brussel. Dat beeld laat me niet meer los sinds ik in het interview met Sandra van Halderen in De Ondernemer las over jullie doel voor volgend jaar: een vestiging openen in het buitenland. Als marketingspecialist met veel internationale ervaring zou ik daar dolgraag aan meewerken, daarom solliciteer ik op de functie van marketeer.   

En als je toch solliciteert bij dat (fictieve) bedrijf met een sneakerdag, trek dan de stoute schoenen aan en durf ernaar te verwijzen. 

Ik zie mezelf al lopen door de gangen van reclamebureau Storm op mijn rode Converse All Stars. In een interview met oprichter Hanna Verschoren op de website Sprout.nl las ik dat jullie elke vrijdag ‘sneakerdag’ houden, waarbij iedereen zijn mooiste sportschoenen aantrekt. Dat is natuurlijk niet de reden dat ik solliciteer op de functie van tekstschrijver, maar het past wel goed bij mijn stijl: creatief, no-nonsense  en pragmatisch. Mijn naam is … en ik heb 7 jaar ervaring als…

Het verschil met een gewone eerste alinea, is dat je de lezer met iets concreets je sollicitatiebrief in trekt. Hij of zij zal je beter onthouden, en je maakt indruk omdat je je overduidelijk hebt verdiept in de organisatie.

Natuurlijk kun je zelf kiezen hoe gedurfd je de brief opent. Je zult eerder over rode sneakers beginnen als je bij een reclamebureau solliciteert dan wanneer je jezelf aanbiedt bij een accountantskantoor. Maar verschuil je in ieder geval niet achter abstracte termen als enthousiasme en passie. Laat zien wie je bent. Je hebt maar één eerste alinea.  

Lees ook:

Geen schrijftips missen? Schrijf je in voor de Schrijfvis-nieuwsbrief en ontvang de beste schrijftips in je mailbox.

Wil je een boek schrijven? Abonneer je dan op de Boekschrijfvis – mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken en korte verhalen. 

Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?

Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!

Vergelijk de 4 schrijfcursussen die je meteen kunt volgen op Schrijfvis

Dit is mijn basiscursus: Pakkend Schrijven!

Schrijf je webteksten, rapporten, mailings of notities en heb je het gevoel dat ze aantrekkelijker kunnen? In mijn cursus Pakkend schrijven leer je de basistechnieken waarmee je elke tekst aantrekkelijker maakt. Bekijk nu deze cursus, tijdelijk slechts 79 euro!

Bekijk de cursus Pakkend schrijven

Voor gevorderden: cursus Storytelling in je tekst

Ga een stap verder en leer hoe je van je tekst een onweerstaanbaar verhaal maakt. In deze cursus oefen je met concrete schrijftechnieken die je steeds opnieuw kunt inzetten om je artikelen meer spanning, structuur en verrassing te geven.

Bekijk de cursus Storytelling in je tekst

Creatief schrijven? Ontgrendel je verbeelding

Houd je van creatief schrijven? Volg dan de online videoworkshop Korte verhalen schrijven – ontgrendel je verbeeldingBetaal en begin vandaag nog. Al 250 mensen gingen je voor! Na afloop heb je gegarandeerd een kort verhaal geschreven. Soms is een kort verhaal de eerste stap naar een boek.

Bekijk de cursus Kort verhaal - ontgrendel je verbeelding

Luister de Schrijfvis-podcast

Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.

Luister de podcast

Dennis Rijnvis

About Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

Leave a Reply