Dit zijn de 22 grootste jeukwoorden in vacatureteksten

Door 29 augustus 2019 september 16th, 2019 Zakelijk schrijven
vacaturetekst

Al bijna 20 jaar werk ik als journalist en tekstschrijver. Maar ik kan nog steeds niet wennen aan de term die vaak in vacatureteksten wordt gebruikt voor mijn beroep: content creator. Nog nooit heb ik een collega zonder ironie horen zeggen: ‘Ik kom iets later lunchen, eerst even deze content creëren.’

Sterker nog: de term heeft iets oneerbiedigs en doet me denken mijn mislukte carriere als vakkenvuller (daar schreef ik ooit deze blog over). 
Maar content is niet het enige woord in vacatureteksten waarvan mijn handen gaan jeuken Het liefst zou ik dagelijks alle teksten op Monsterboard en Indeed herschrijven in begrijpelijke taal.   

Aangezien ik daar geen tijd voor heb, zet ik in deze post 23 clichés en jeukwoorden op een rij die mijn inziens te vaak voorkomen in vacatureteksten. Achter elk woord vind je de vertaling voor sollicitanten en instructies voor tekstschrijvers om met iets beters te komen.

(Een uitgebreide handleiding vacatureteksten schrijven vind je hier)

22 jeukwoorden in vacatureteksten

Hands on mentaliteit – Ok, iemand die van aanpakken weet dus. Maar wat moet jouw ideale kandidaat precies aanpakken? Een avondje overwerken? het dienblad om koffie te halen? Geef voorbeelden en schrap deze nietszeggende term.

Geen 9 tot 5 mentaliteit – Wat voor mentaliteit dan wel? Zoek je iemand die af en toe een halfuurtje langer werkt, of bel je je werknemers regelmatig midden in de nacht? En werkt het ook andersom; mag een werknemer naar huis als er weinig werk is? Durf specifiek te zijn over wat je met dit cliché bedoelt.

Duizendpoot – Een werknemer die alles kan bestaat alleen in een sprookje. Wat moet jouw ideale werknemer precies kunnen? Als je dat niet kunt specificeren in je vacaturetekst, verwacht dan ook geen sollicitanten die geknipt zijn voor de baan.

Proactief – Iedereen zoekt een medewerker die initiatief toont. Maar deze omschrijving is vaag en lui. Moet hij of zij zijn eigen werk bedenken, ideeën leveren op vergaderingen, kopiëren voor collega’s? Wees zelf proactief, en geef in je vacaturetekst voorbeelden van situaties waarin je actie verwacht van je ideale werknemer.

Communicatief – Communicatief is een breed begrip. Moet de sollicitant regelmatig presentaties geven bij klanten? Is het in jullie bedrijf belangrijk om elkaars werk te beoordelen en foutjes aan te stippen zonder de ander te beledigen? Schets een beeld waardoor de sollicitant weet waarover je het hebt. Kortom: laat zelf zien hoe communicatief je bent.

Bruggenbouwer – Een vacaturetekst is geen roman waarin je met beeldspraak kunt strooien. Waarschijnlijk zoek je geen ingenieur, dus wat bedoel je met bruggenbouwer? Werken er verschillende afdelingen langs elkaar heen? Moet de sollicitant teleurgestelde klanten tevreden stellen? Maak het specifiek, want zo valt je vacaturetekst in het water.  

Snel schakelen – Elke werknemer moet tegenwoordig ‘snel schakelen’. Maar tussen welke taken? Geef voorbeelden, en uitleg. Laat zien dat je hier over hebt nagedacht, want met deze term kun je ook de indruk wekken dat je mensen zo snel mogelijk een burnout in wil jagen door ze te overladen met taken en doelen. Oh ja, en het is jaren geleden al wetenschappelijk bewezen dat snel schakelen tussen verschillende taken het werk niet ten goede komt.

Stressbestendig – Nee, je wilt niet iemand die bij het kleinste zuchtje tegenwind omvalt. Maar leg eens uit wat je precies verwacht. Hoe groot is de stress binnen jullie organisatie? Hoe verlopen deadlines binnen het bedrijf, hoe voorkomen jullie dat er te veel druk wordt gelegd op de werknemer? Wees niet alleen veeleisend, maar ook transparant over wat je verlangt van een werknemer. Of krijg je daar stress van?

Out-of-the-box-denken – Klinkt hip, maar weet je het zeker? Of zoek je als je eerlijk bent gewoon iemand die jullie werkwijze overneemt? Oh ja, en daarnaast is out-of-the-box de verkeerde term (het is de naam voor producten die weinig installatie behoeven – of je moet je werknemers zo zien ;-)). Je bedoelt waarschijnlijk: outside the box denken .

Flexibel – Waarin moeten sollicitanten flexibel zijn? Ga je ze regelmatig in het weekend bellen, zitten ze steeds op een andere werkplek? Geef voorbeelden. Of moeten je werknemers eigenlijk gewoon alle vervelende klusjes opknappen?

Innovatief – Vernieuwend dus. Maar wat wil je dan precies vernieuwen in je bedrijf, en hoe moet de potentiële werknemer je daarbij helpen? Het zou behoorlijk innovatief zijn om dat in een vacaturetekst uit te leggen.

Synergie – Ok, je wilt dat je werknemers goed samenwerken en daardoor boven zichzelf uitstijgen. Helaas kan een sollicitant dit niet in zijn eentje bereiken. Dus hoe helpt het bedrijf hierbij? Ga daar eens op in. Synergie is niet iets dat je van één kant kunt eisen.

Omgaan met spanningsvelden – Spanning is overal, maar wat houdt dat bij jullie in? Durf je de sollicitant een inkijkje te geven in de keuzes en afwegingen die in de dagelijkse praktijk tot spanning kunnen leiden? Of vind je dat zelf te spannend?

Klantgericht – Je zou denken dat iedere werknemer in elk bedrijf klantgericht moet zijn. Maar als je het per sé wilt benoemen, doe het dan goed: noem eens wat voorbeelden van klanten en hun eisen in je vacaturetekst, zodat de sollicitant een goed beeld krijgt van wat er in jullie specifieke geval wordt verwacht.

Extravert – Elk bedrijf lijkt op zoek naar extraverte mensen. Besef dat extravert geen karaktereigenschap is, maar uiterste punt van een schaal. Wil je echt iemand die de hele dag vooral praat? Of zoek je iemand met een meer gematigd karakter? Beschrijf wat voor type je zoekt, en maak je er niet vanaf met dit modewoord. 

Affiniteit hebben met – Ok, de sollicitant moet binding hebben met wat je doet. Logisch. Maar affiniteit is een wat vaag begrip. Wat bedoel je precies? Moeten ze interesse hebben je product of bedrijf, een verregaande passie koesteren, of wil je alleen dat ze zich een klein beetje kunnen inleven?

Dynamisch – Dit is één van de populairste en meest onnodige smurfwoorden van deze tijd. Iedereen begrijpt dat jullie niet de hele dag stilzitten op kantoor. Dus wat wil je precies duidelijk maken met het woord dynamisch? Geef voorbeelden en durf je te onderscheiden van de 10.000 vacatureteksten waarin dit woord voorkomt. 

Agile – Leuk dat je een managementcursus hebt gevolgd, maar kun je ook in één concrete zin uitleggen wat je met dit woord van je toekomstige werknemer vraagt? Zo niet, dan kun je de term misschien beter weglaten en de cursus opnieuw volgen.

Doorgroeimogelijkheden – Groeien wil iedereen. Maar met alleen dat lege woord overtuig je niemand. Tot welke functie kan de sollicitant doorgroeien, heb je voorbeelden van werknemers die op dezelfde plek zijn begonnen en nu in de top van je bedrijf werken?

Informele sfeer – Wat voor jou informeel is, kan voor de ander benauwend zijn. Zitten jullie op skippyballen in plaats van bureaustoelen, doen jullie regelmatig aan karaoke, of lunchen jullie alleen altijd gezamenlijk in de tuin? Beschrijf de sfeer, en maak de term concreet.    

Content – Een lelijk woord voor teksten, foto’s en video’s en waarmee je kunt verhullen waaraan de medewerker precies gaat werken. Hier vind je 7 redenen om het woord niet meer te gebruiken.

Goede secundaire arbeidsvoorwaarden – Goed zo, je maakt de sollicitanten nieuwsgierig. Maar ook hier weer: maak het concreet, vertel wat ze kunnen verwachten. Een dertiende maand? Een jaarlijks wintersportuitje? Gratis lunchen? Of garandeer je dat je werknemers nooit teksten met jeukwoorden hoeven te lezen (ik zou meteen tekenen).

Meer lezen over het schrijven van goede vacatureteksten? Ga naar het overzicht van al mijn schrijftips voor op het werk. 
Heb je weinig tijd? Lees dan in ieder geval:
1 – Handleiding vacaturetekst schrijven – in 7 stappen naar een aanlokkelijke tekst zonder clichés
2 – Dit is de moeder aller schrijftips – en jij maakt je er te makkelijk vanaf
3 – Dit gebeurt er met je tekst als je te veel kantoortaal gebruik

Geen schrijftips missen? Schrijf je dan net als 10.000 anderen in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief met schrijftips, de Schrijfvis.

Wil je dat ik je begeleid bij het schrijven van goede vacatureteksten? Bekijk het aanbod van schrijfcursussen bij Schrijfvis. Vooral de cursus Zakelijk schrijven is erg geschikt.  

Schrijf je in voor een schrijfcursus

 Of neem contact op voor een incompanytraining.

Dennis Rijnvis

Over Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

3 Comments

Reageer

Verhelder je teksten

Ontvang maandelijks de beste schrijftips (gratis)