Skip to main content

Marketinglesje: hoe de mythe van 10.000 stappen per dag ontstond

By oktober 23rd, 2022Storytelling

Moet je echt 10.000 stappen per dag lopen voor je gezondheid? Nee, dat is een compleet uit de hand gelopen staaltje storytelling van een Japanse marketeer.

Hieronder lees je hoe deze ‘regel’ tot stand kwam.

De mythe van 10.000 stappen

10.000 stappen, je hoort en ziet het magische getal van 10.000 stappen overal. Of het nu in gezondheidsapps is, in reclames en of de telefoon van die sportieve collega’s. Maar wat is de medische verklaring daarvoor?

Eh, die is er niet. Het getal is bedacht door iemand die een heel ander doel had dan jouw gezondheid. Een marketeer van het Japanse bedrijf Yamada Clock zoog de 10.000 stappen-regel in 1956 uit zijn duim.

Waarom? Hij wilde een stappenteller verkopen met de naam Manpo-kei, wat 10.000 stappen-meter betekent. Zijn redenering was simpel: als iedereen gelooft dat je dit aantal stappen elke dag moet lopen, kopen meer mensen mijn apparaatje.

De 10.000 stappen-regel is daarna een eigen leven gaan leiden, zeker toen vanaf 2015 elke mobiele telefoon een stappenteller kreeg.

Storytelling: maak je verhaal concreet

Wat kun je leren van dit uit de hand gelopen voorbeeld van storytelling? Dat een marketingverhaal eerder aanslaat als het concreet is. Je kunt mensen nog zo vaak vertellen dat ze meer moeten gaan bewegen, maar de kans dat je iemand daarmee motiveert is klein.

De marketeers van de Japanse Manpo-kei gaven mensen niet alleen een reden om de stappenteller te kopen. Ze gaven de kopers ook een heel specifiek doel: 10.000 stappen.

Daarnaast daagt het verhaal mensen uit. Een aantal van 10.000 stappen ligt voor de meesten van ons net buiten onze comfortzone. Daardoor wordt het een uitdaging om het elke dag te halen. En belangrijker nog: zo nestelde dit verhaal zich in de dagelijkse ritueel van miljoenen mensen.

Mik op de dagelijkse routine

Reclamemakers en marketeers proberen deze vorm van storytelling vaak te kopiëren door consumenten een concrete opdracht te geven voor een specifiek moment in het dagelijks leven.

Zo weet bijna iedereen dat het om vier uur ’s middags tijd is voor Cup-a-Soup. En dat ‘één theelepeltje Dreft volstaat voor de hele vaat‘. Maar zo bekend als de 10.000-stappen-regel zijn die slogans nooit geworden.

4.400 stappen is ook goed

Maar het blijft wel een mythe uit de marketing. Van een medische onderbouwing is geen sprake. Maar is het dan slecht om 10.000 stappen te lopen? 

Nee natuurlijk niet. Als je het zonder problemen haalt, is het prima. Al blijkt uit een onderzoek van Harvard dat 4.400 stappen ook genoeg is om de kans op gezondheidsproblemen te voorkomen. Hoeveel stappen heb jij vandaag al gelopen? Laat je in ieder geval niet opnaaien door een Japanse marketeer.

Lees ook:
– Deze storytelling-techniek van Aristoteles werkt nog steeds
– Dit is de basis van storytelling: je hebt maar twee bouwstenen nodig

Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.

Boek schrijven?

Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.

Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?

Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!

Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussen

Luister de Schrijfvis-podcast

Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.

Luister de podcast

Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

Leave a Reply