Incompany: Zakelijk schrijven met effect

Schrijf teksten waarin je klanten zich herkennen

Trek meer klanten met je teksten

Je bent op zoek naar een verhaal dat dat je bedrijf aantrekkelijk maakt, teksten waar mensen zich in herkennen en deel van willen uitmaken. Een tikje jaloers kijk je naar merken als Apple en Nespresso, het gevoel dat die merken uitstralen op hun website en blog, en het effect dat ze uitoefenen op hun klanten. 

Ja, als je eerlijk bent mis je iets. Al weet je niet precies wat.

Je staart naar je de website en het blog van je bedrijf. Op je bureau liggen folders en persberichten waarin jullie je producten beschrijven.

De vormgeving van alle teksten is aantrekkelijk. De foto’s zien er professioneel uit, zowel op papier als op het scherm. De teksten leggen haarfijn uit wat jouw bedrijf of organisatie voor mensen kan betekenen. En toch heb je het gevoel dat je veel meer klanten zou kunnen trekken.

De zaken gaan niet slecht. Maar af en toe lijkt het alsof je teksten alleen vluchtig worden bekeken door mensen, die daarna weer overgaan tot de orde van de dag. Er ontbreekt iets. Je weet alleen niet wat precies: creativiteit, overtuiging, een beetje magie?

Je bent op zoek naar een verhaal dat dat je bedrijf aantrekkelijk maakt, een verhaal waar mensen zich in herkennen. Een tikje jaloers kijk je naar merken als Apple en Nespresso, het gevoel dat die merken uitstralen met hun teksten.

Jullie hebben het het geprobeerd met tekstschrijvers, maar die begrijpen vaak niet wat jullie organisatie precies kan betekenen voor mensen en welk gevoel daarbij hoort. Daarnaast willen jullie het verhaal niet uit handen geven, jullie willen het zelf vertellen en uitstralen. Niet alleen op de website, maar ook in nieuwsbrieven en (blog)artikelen.

Stel je voor dat je opeens inziet hoe je jullie je bedrijfsteksten omtovert in verhalen waar mensen deel van willen uitmaken. Stel je voor dat je niet langer het gevoel hebt dat je verkooppraatjes hoeft te houden, maar dat je een beeld kunt schetsen waardoor klanten meteen inzien wat jullie voor hen kunnen betekenen.

Zakelijk schrijven met effect – Wat gaan jullie leren?

In de Schrijfvis-incompanytraining Zakelijk schrijven met effect help ik jou en je team op weg bij het creëren van teksten waarin jullie klanten zich herkennen.  In deze drie uur durende workshop krijg je een frisse blik op het verhaal van jullie organisatie, en de manier waarop jullie het vertellen.

Je leert hoe je je teksten en verhalen bekijkt door de ogen van mogelijke klanten, en krijgt inzicht in hoe je lezers meer kunt meevoeren en raken met teksten.

In deze workshop geen droge theorie. Alles draait om jullie organisatie en missie. Je gaat je eigen teksten met andere ogen bekijken. Je leert verteltechnieken die je onmiddellijk kunt toepassen op jullie situatie. En bij de schrijfoefeningen werk je aan teksten die jullie uiteindelijk kunnen gebruiken op je website of in mailings.

Wat krijg je precies?

  • Uitgebreide analyse van het bedrijfsverhaal op je website, folders en mailings, inclusief concrete verbeterpunten
  • Handreikingen en technieken voor het creëren van nieuwe teksten waarin klanten zich zullen herkennen, en die aanzetten tot actie
  • Inzichten in verhalende schrijftechnieken waarmee je producten aantrekkelijker en relevanter maakt voor je publiek.

Zij gingen je voor

"Wat ik goed vond, was eigenlijk hetzelfde als wat ik goed aan je blog vind: het is down-to earth, praktisch, met hier en daar wat zelfspot een een grapje. Je hebt een duidelijke boodschap, en de flow van de cursus is afhankelijk van de deelnemers, en dat maakt het fijn dynamisch (je zit niet je ppt slides op te dreunen). De schrijfopdrachten waren leuk en verrassend effectief: direct resultaat dus."

Stefan

"Dat je mij ter plekke aan het schrijven kreeg is het grootste compliment. Nergens ga ik direct met een opdracht aan de slag.Ik vroeg me af waarom jou wel lukte wat in andere trainingen weerstand opwekt.De crux zit in je kwetsbaarheid. Je vertelt over je eigen worstelingen en plaatst jezelf naast de cursist, niet erboven. Je vertelde (en ik geloofde), dat het OK was om fouten te maken en kon mijn perfectionisme loslaten. Ik dacht niet na, ging schrijven (huh, dat lukt?) en de wereld is niet vergaan… Dit vind ik de toegevoegde waarde van de cursus. Je over een innerlijke blokkade helpen."

Renee

"De cursus was heel praktisch, waardoor je als deelnemer dus niet constant ‘achterover’ kunt leunen. Dat is heel goed. Verder leg je duidelijk en losjes uit, wat heel fijn is, en had je duidelijk bedacht wat je ons allemaal wilde vertellen."

Xander

"Ik vond het goed dat de cursus heel concreet was. Vrijwel alles was direct bruikbaar en de inhoud was to-the-point. Jouw ‘coaching on the job’ was ook waardevol. Knap hoe je voor iedereen meteen een advies had. Ik heb dan ook een aantal goede tips gekregen. En fijn dat we geen tijd verdeden met obligate voorstelrondjes, maar direct aan de slag gingen met leuke en leerzame informatie."

Janneke

"Toevallig kreeg ik de vraag onder ogen om drie dingen te bedenken waar je vandaag dankbaar voor bent. (Komt uit de positieve psychologie; als je geen context hebt klinkt het misschien zweverig of vaag. Wat het niet is.) Nou, ik ben dankbaar dat ik in staat ben geweest om deze cursusavond te volgen. Kunnen doen wat je leuk vindt is niet altijd vanzelfsprekend."

Ingrid

Waarom bij mij een cursus volgen?

  • Als freelance journalist weet ik uit ervaring hoe je verhalen schrijft die mensen raken. Ik schreef in de afgelopen 15 jaar honderden artikelen voor onder meer De Volkskrant, NRC, Psychologie Magazine en Quest.
  • Zelf ben ik ook auteur. In 2013 verscheen er een thriller van mijn hand, Savelsbos, uitgegeven door uitgeverij De Bezige Bij/Cargo en genomineerd voor de Schaduwprijs (voor beste spannende debuut).
  • Op mijn blog Schrijfvis vertel ik aansprekende verhalen waarmee je beter kunt leren schrijven. Het resultaat: 50.000 bezoekers per maand, een mailinglijst met bijna 10.000 abonnees en ruim 500 mensen die een cursus bij me volgden.

Eerder gaf ik onder meer incompanytrainingen bij de volgende bedrijven: Eiffel, Econsultancy, Hagens PR, ShellBibliotheek Den Bosch, Wilgenrijk, Local Focus, Ecsplore. 

Wil je meer informatie over de vorm, mogelijke data en kosten van de incompanytraining Zakelijk schrijven met effect? Stuur een e-mail naar dennis (at) schrijfvis (punt) nl  Wil je één van mijn overige cursussen (bloggen of storytelling) boeken als incompanytraining? Ook dat is mogelijk.

Bekijk de video

Willen jullie meer klanten trekken met effectieve teksten?


Stuur me een mail voor meer informatie