Skip to main content

Hoe vaak moet je bloggen om je blog tot een succes te maken?

By februari 12th, 2020Bloggen
hoe vaak bloggen

Je moet niets. Dat is het korte antwoord op de meest gestelde vraag tijdens mijn cursus bloggen. Bijna iedereen die overweegt een blog te beginnen, vraagt zich vroeg of laat af: hoe vaak moet je bloggen?

Elke dag? Eén keer per week? Eén keer per maand?

Onderaan dit artikel vind je een overzicht dat deze vraag puntsgewijs beantwoordt (klik hier om meteen te lezen wat de beste blogfrequentie is voor jou). Maar vergeet niet: bloggen werkt niet als je het als een verplicht kunstje ziet. Heb je het gevoel dat je moet bloggen om autoriteit af te dwingen, klanten te trekken, of beroemd te worden? Dan kun je er beter niet aan beginnen.

Hoe vaak moet je bloggen?

Dat merkte ik zelf toen ik in 2016 een blog begon over sociale interactie. Ik had vlak daarvoor een artikel voor Volkskrant Magazine geschreven over het nut van praatjes maken met vreemden. Daar kreeg ik bijna honderd enthousiaste reacties op per mail. Ik dacht: dit vinden veel mensen blijkbaar een leuk onderwerp, dus ik ga hier een blog over beginnen. Dat zal dan automatisch een succes worden.

Misverstand.

Ik staarde me blind op het trekken bezoekers en had zelf te weinig fascinatie voor het onderwerp sociale interactie. Daardoor kostte het me moeite om originele invalshoeken te bedenken. Het logische gevolg: mijn blog stierf een snelle dood.

De vraag ‘hoe vaak moet je bloggen’ is alleen relevant als je motivatie van binnenuit komt. Als je niet uitgepraat raakt over je onderwerp (of dat nu vegetarisch koken is, advocatuur of voetbal), en alleen nog op zoek bent naar het juiste werkritme.

Kortom: in principe moet je elke dag willen bloggen. Natuurlijk zit er een grens aan je tijd. En natuurlijk wil je je lezers ook niet overvoeren met blogs. De onderstaande richtlijnen werken voor mij goed.

Hoe vaak bloggen? Drie keer per week is ideaal

Als je plannen hebt om geld te verdienen met je blog, is drie keer per week bloggen een goed uitgangspunt. De meeste bezoekers zullen bij die frequentie bijna altijd iets nieuws aantreffen op je website, en tegelijkertijd is het niet onhaalbaar om drie keer per week iets te publiceren. Jelle Hermus van het succesvolle blog SoChicken zweert bij dit ritme. Hij schrijft al ruim tien jaar lang elke week drie artikelen. Zijn blog trekt inmiddels bijna een miljoen bezoekers per maand. In dit interview op Schrijfvis lees je alles over zijn blogstrategie. 

Hoe vaak bloggen? Niet minder dan één keer per maand

Geef minimaal eens in de dertig dagen een teken van leven op je blog. Als je niet één keer per maand tijd kan vrijmaken voor het schrijven van een blog, kun je de lancering beter nog even uitstellen.

Ik ken geen succesvolle bloggers die meer dan een maand voorbij laten gaan zonder een blogpost te plaatsen. De Amerikaan Steve Pavlina trekt bijvoorbeeld maandelijks honderdduizenden bezoekers met zijn blog over ‘slimmer leven’. Soms publiceert hij wekenlang niets. Zo schreef hij tussen 13 november en 5 december geen enkel artikel. Maar het is nooit langer dan vier weken stil.

Hoe vaak bloggen? Niet meer dan één keer per dag?

Zit er een grens aan hoe vaak je mag bloggen? Eén keer per dag klinkt als een overkill. Je krijgt bij die frequentie misschien het gevoel dat je je lezers iets opdringt, zeker als je alle nieuwe artikelen deelt op Facebook en Twitter. Maar hoewel veel bloggers deze angst hebben, kun je ‘m beter loslaten.

De oprichters van het wetenschapsblog Scientias (Tim en Caroline Kraaijvanger) publiceerden in de begindagen van hun onderneming soms wel tien berichten per dag. Ze groeiden daardoor binnen een jaar  uit tot één van de grootste nieuwssites op het gebied van wetenschap. Ook Wiebe de Jager van Dronewatch blogt iedere dag, hier lees je zijn verhaal en blogstrategie.

Zo lang de kwaliteit van je berichten goed is, hoef je niet bang te zijn om te veel te plaatsen. Als lezers je berichten vervelend vinden in hun tijdlijn schrijven ze zich toch vroeg of laat uit van je updates. Richt je op het publiek dat niet kan wachten op meer blogs van je hand. Dát zijn de mensen voor wie je schrijft.

Section 1

Hoe vaak moet je bloggen? Een snel overzicht

1 keer per maand – Je wilt een blog voor een beperkte doelgroep beginnen over bijvoorbeeld je eigen vakgebied en hebt geen ambities wat betreft klanten trekken of geld verdienen. Het gaat je er vooral om jezelf op de kaart te zetten en je kennis te delen. Voorbeeld: het blog van persvoorlichter Michel van Baal van de TU Delft.

2 keer per maand – Je wilt een blog beginnen voor een beperkte doelgroep. Stiekem zou je ooit wel klanten willen trekken of geld willen verdienen online, maar je wilt eerst uitvinden of bloggen iets voor jou is. Dit is hoe Steve Pavlina ooit begon met zijn succesvolle blog

1 keer per week – Je hebt de ambitie om op termijn een serieuze inkomstenstroom op te bouwen met je blog. Je bent daarom bereid om op regelmatige basis tijd in te ruimen voor je blog, bijvoorbeeld door een halve dag minder te werken, of door een avond per week op te offeren  aan je blog. Dit is hoe ik zelf ben begonnen met Schrijfvis.

3 keer per week – Je wilt volledig voor je blog gaan, en bent vastbesloten om op termijn inkomsten te verwerven en klanten te trekken. Dit is hoe Jelle Hermus van SoChicken werkt.

Elke dag – Je wilt een blog opbouwen dat grote bezoekersaantallen trekt met het laatste nieuws in jouw vakgebied. Je hebt je baan opgezegd, of studeert nog, en je zet al je kaarten op je blog. Dit is hoe Wiebe de Jager zijn succesvolle blog Dronewatch opbouwde.

Lees ook:

Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.

Boek schrijven?

Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.

Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?

Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!

Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussen

Luister de Schrijfvis-podcast

Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.

Luister de podcast

Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

One Comment

Leave a Reply